Címlap Baranya Hat pécsi tan...

Hat pécsi tanár fejébe vette, hogy mindenkit „leérettségiztet”

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Pánczél Róbert neve nem ismeretlen olvasóink számára. Korábban már beszámoltunk róla, hogy a hivatástudatos tanár miként segítette a diákokat az első hullám alatti nehéz időkben. A Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziumának tanára a második hullám alatt sem lazít, ugyanis egy új ötlettel rukkolt elő: a remX-xel, amely akár meg is reformálhatja a digitális oktatást. A szolgáltatás pedig teljesen ingyenes!

Pánczél Róbert elmondta, hogy egy kicsivel kevesebb, mint egy tanév van vissza a következő érettségi vizsgákig és nem biztos, hogy mindenhol elkezdték az elmúlt négy év tananyagának átismétlését. Nem beszélve arról, hogy az sem biztos, hogy sikerült befejezni a végzős év tananyagát mindenütt.

„Úgy látom és úgy érezzük páran tanárok, hogy a jelenlegi helyzet miatt nagyobb bajban vannak a most érettségizők. Ezt külön nehezíti az a tényező, hogy az elmaradott régiókban a digitális oktatás megoldása nagyon nehéz”

– mondta el a matektanár.

A digitális oktatás kiforratlansága és az egyre nehezebb helyzetbe kerülő diákok gondolata volt az, ami végül arra késztette Pánczél Róbertet, hogy valami újba kezdjen. Így született meg a remX gondolata – mondta.

De mi is pontosan a remX, mit tud adni a diákoknak?

A remX névre keresztelt program lényegében arról szól, hogy különböző online platformokon, közösségi oldalakon (Facebook, YouTube) összekötve online tananyagot töltenek fel a diákok számára – amit bárki, bárhol és teljesen ingyen elérhet.

Most tenné fel az ember a kérdést, hogy mi a különbség akkor a hétköznapi digitális oktatás és a remX között?!

Pánczél Róbert szerint a mai digitális oktatás egyik hibája, hogy a régi berögződéseket és régi oktatási módszereket lényegében digitalizálják csupán. Felveszi a tanár az anyagot egy felvételre, amit megnézhetnek a diákok – ezt az anyagot pedig vagy megérti valaki vagy nem.

A remX ezzel ellentétben nem csupán videómagyarázatokkal, hanem különböző prezentációk- és digitalizált anyagokból fog állni – amelyekkel a középszintű érettségit célozzák meg. Felépítés szerint egy könyvtári struktúrát kell elképzelni, egyszerű és letisztult lesz a rendszer kinézete.

Különböző témakörökből válogathatnak majd, amelyekhez nem csupán értő magyarázat, de feladatok is hozzá lesznek rendelve. Ezekhez különböző elméleti és összefoglaló anyagok fognak készülni, hogy a diákok könnyebben, érthetően – autodidakta módon is képesek legyenek felkészülni az előttük álló matek akadályokra.

„A diákok átlagosan 15 maximum 20 percig tudnak figyelni egy ültükben és ha simán csak felvesszük azt, amit órán elmondanánk, az nem biztos, hogy célt fog érni. Ezért én és tanár társaim elkezdtünk valami újban gondolkodni, hogy miként lehetne kiaknázni a digitális világ lehetőségeit.”

Hat tanár, akik szabadidejükben egy jobb digitális oktatásért dolgoznak

Maga a remX ötlete Pánczél Róbert fejéből pattant ki, de a projekt megszületésében, kialakításában és tovább fejlesztésében tanár társai: Kovács Ágnes, Porkoláb Tamás, Gara Szabolcs (a Leőwey Klára Gimnázium tanárai és igazgatóhelyettese) Páll Csaba és Czigány Gábor együttes erővel azon dolgoznak, hogy révbe érjen a tervük.

„Nem mehetek el szó nélkül kollégáim mellett, akik gőzerővel azon dolgoznak, hogy minél előbb tető alá hozzuk a remX-xet. Együtt csináljuk, együttes erőbedobással”

A tanárok mellett idővel pár diákot is szeretnének bevonni a programba, akik majd saját anyagot fognak készíteni a remX-re. Maga az ingyenes szolgáltatás az elkövetkezendő 1-2 hétben fog elindulni YouTube-on és Facebookon (egy zárt csoportban pedig kérdezni is lehet a tanároktól).

A hat tanár egyik fő célja nem csupán az érettségire való felkészülés megsegítése. A remX másik célja, hogy a digitalizált világ lehetőségeit kihasználva a digitális oktatást is újra gondolják – mondhatni megreformálják. Nem beszélve arról, hogy az ingyenesen biztosított tananyagaikat ne csak adott iskolák és települések használhassák, hanem bárki, akinek van internet hozzáférése.

„Ez nem csak egy adott közegnek szól. Mindenkinek szól, aki tanulni és fejlődni akar. Remélem Pécs mellett el fog jutni olyan helyekre is a remX, ahol igazán szükség lehet a segítségre.”

A tananyag-fejlesztésben résztvevő kollégák remélik, hogy minél többen fognak majd csatlakozni a remX-hez és sok visszajelzést fognak kapni – már csak azért is, mert ebből fogják tudni, hogy mi az amin változtatni kell majd a jövőben.