A pandémia egyik első és legnagyobb áldozata a turizmus-vendéglátás ágazat. A vendéglátóegységek az elsők között húzták le a rolót, és aki még próbál talpon maradni, az most a házhozszállítással kísérletezik. A lépés azonban csak kétségbeesett segélykiáltás, erőtlen tűzoltás, hiszen egyrészt nyereséget termelni vele esélytelen, másrészt a filléreiket számolgató, otthoncsücsülő emberek inkább a „megélhetési vendéglátósok”, 800 forintos menüit választják.
Amilyen hirtelenséggel robbant be a koronavírus-járvány Pécsre, úgy pecsételte meg kedvenc éttermeink jövőjét. A kontaktmentes létezés hurkot vetett a vendéglátóegységek nyakára, amin egyelőre csak a házhozszállítás tud lazítani – de az is csak ideiglenesen. Az üzletvezetők szerint ugyanis világosan látszik, hogy a kiszállítás csakis arra jó, hogy a veszteségeket csökkentsék. A helyzeten az sem segít, hogy gombamód szaporodnak a kiszállításba bekapcsolódó éttermek, és megjelentek a „megélhetési vendéglátósok” is, akik ezer forint alatti napi menüt kínálnak. Az, hogy a filléres menü milyen, senkit sem érdekel, hiszen az egész világ kénytelen szűkebbre venni a nadrágszíjat.
Akik szerencsésebben jártak, azok már a vírus előtt elkezdtek foglalkozni a kiszállítással, ahogy például a Blöff Bisztró is. Miseta Zoltán, a bisztró üzletvezetője elmondja, ők is abban reménykednek, hogy sikerül talpon maradniuk a házhozszállításból befolyó bevételből.
Nem csak a járvánnyal, de egymással is küzdenek
– Azt látjuk, hogy folyamatosan emelkedő tendenciát mutat a házhoz rendelők száma, ugyanakkor a kiszállításba bekapcsolódó éttermek is gombamód szaporodnak. Ez azt eredményezte, hogy rendkívül ár-érzékeny lett a piac is. A nagyobb baj viszont, hogy a kiszállítás világában is megjelentek a „megélhetési vendéglátósok”, akik mindössze 700-800 forintért próbálják eladni a napi menüjüket. Ezzel saját maguk alatt vágják a fát, nem beszélve azokról a károkról, amiket a többi éttermesnek okoznak – mondja az üzletvezető.
El nem tudom képzelni, milyen minőséget lehet nyújtani egy 700-800 forintos menüvel! És ezt még ki is szállítják???!!! Öngyilkosság!
– fogalmaz Miseta Zoltán.
Sándor Ildikó, a Streat üzletvezetője hozzáteszi, hogy a helyzetet tovább rontja, hogy nem csak az olcsón menüztető egységek, de a nagy gyorséttermek is mind regisztráltak a kiszállító platformokra, ráadásul „ingyenes kiszállítással és 300 forintos sajtburgerrel”.
Miseta Zoltán leszögezi, hogy nyereséget a kiszállítással egyszerűen nem lehet termelni! A futárcégek jutalékai, és az áfa mértéke gyakorlatilag elhappolják az összes nyereséget. A kiszállítás arra jó, hogy a kialakuló veszteségeket csökkenteni tudják, és ne eresszék szélnek a meglévő alkalmazottaknak. Ezt Kajdocsi-Gera Ildikó, a Mandala Étterem üzletvezetője is így látja, azonban ők már a járvány elején megszüntették az addig futó kiszállításukat.
– Az éttermünk bezárásával, az akkor már négy hónapja futó kiszállításunkat is megszüntettük. Amikor jöttek a korlátozások, számoltunk, átbeszéltük a kollégákkal, és arra jutottunk, nekünk nem éri meg. A futárcég magas jutalékkal dolgozik, ami más bevétel mellett nyilván belefért elsősorban a reklám, és a vevőkör miatt – fogalmaz Kajdocsi-Gera Ildikó. Hozzáteszi, hogy a stábot össze fogják tartani, és remélik, hogy valahogy átvészelik ezt a nehéz időszakot.
Sándor Ildikó szerint ráadásul a vendéglátás tavasszal van túl a holtszezonon, a tartalék általában ilyenkor kevesebb. Most következett volna a szezon, amiben megerősödnek az éttermek, de ezt egy tollvonással keresztülhúzta a járvány.
Ez most egyértelműen nem a pénzkeresés időszaka, a túlélésre játszunk.
A drasztikusan megemelt alapanyagok árát is viselniük kell
Egri-Tziotziosz Szófia, a Grano ügyvezetője szerint további nehézség, hogy az elmúlt időszakban a beszállítók néhány alap termék árát drasztikusan megemelték, aminek a terhét szintén a vendéglátósok viselik.
– A csirkemell kilónkénti ára körülbelül 300 forinttal megnőtt. De említhetném a környezetbarát csomagolás árát, ahol a beszállítónk az euró árfolyamára hivatkozva úgy fogalmazott, hogy náluk a bruttó az új nettó – árulja el az ügyvezető.
A Hakni Burgers tulajdonosai, Gangel Illés és Gangel Arnold érdeklődésünkre elárulták, hogy a külföldről beszerzett alapanyagok az árfolyam miatt is drágultak. Ők egyelőre ennek a terhét még vállalják, és nem hárították át vevőikre.
– Mi vendéglátósok, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarával és a futárcégekkel karöltve dolgozunk azon, hogy elérjük, hogy a házhoz szállított főtt ételek áfatartalma a jelenlegi 27 százalékos kulcsról a helyben fogyasztott ételek 5 százalékos kulcsára módosulhasson. Ez lenne az első valódi segítség az ágazatnak – mondják.
„Aki teheti, rendeljen kedvenc éttermeiből továbbra is. Ezzel nem csak a napi étkezési szükségleteit elégíti ki, hanem hozzájárul ahhoz, hogy esetleg túlélje az étterem ezt a helyzetet” – teszik hozzá szinte egy emberként a megkérdezett vendéglátósok.