„2022 szeptemberétől, hogyha a város részéről nem történik egy egzakt, határozott és bátor döntés, akkor komoly gondok lesznek!”
Ezzel a kijelentő mondattal indította Bánkuti István azt a beszámolót a Városházán, aminek hivatalosan rögzített hanganyagát megszerezte a Pécs Aktuál, mégha igen kalandosan is. A Tüke Busz éppen visszahívás előtt álló vezetője kimondta a felvétel szerint, hogy
- nagy bajban van a cég,
- több járatkimaradás lesz
- elöregedtek a pilóták, fiataloknak nem vonzó a munka
- nincs elegendő számú sofőr
- a túlórakereteket már szinte teljesen kimerítették,
- az üzemanyagárak miatt óriási többletköltség hárul a cégre, díjakat kellene emelni ezért,
- és csökkentett („megvágott”) menetrend kellene egész évben, mert a mostanit nem bírják tartani.
Nagy a baj
Mindezek miatt Bánkuti aggódva hozzátette, már nyár van, és ha az önkormányzat nem hozza meg a szükséges döntéseket igen rövid időn belül, akkor
ősztől „nem tudnak kellő számban kiállni” és nem tudnak megfelelő szolgáltatást biztosítani a pécsieknek,
elsősorban a kevés sofőr miatt.
Bánkuti István hangsúlyozta azt is, ezeket a problémákat már sokszor jelezte korábban a városvezetésnek, szóban többször és írásban is, de mindeddig nem történt semmi!
– Folyamatosan jeleztem Ruzsa Csabának, a gazdsági alpolgármesternek, és a polgármesternek is.
Legutóbb májusban küldtem meg nekik azokat a javaslatokat, amiket szeretnénk. Tisztában vannak a helyzettel. A fő gond, és amiért mindenki tördeli a kezét, hogy az anyagi források nem állnak rendelkezésre,
tudomásom szerint – magyarázta a cégvezető.
Díjemelés és csökkentett menetrend kellene
A cégvezető szerint „sajnos” Debrecen meg tudta emelni a sofőrök fizetését több mint 20%-al, de a Tüke Busznál ekkora emelésre nem volt lehetőség csak tíz és fél százalékosra, és idén már nem tudnak többet emelni a béreken. A cég hónapok óta keres, de nem talál új sofőröket, eközben fogynak a pilóták is, többen is nyugdíjba mennek ősztől. Rosszul állnak a túlóra-kerettel is, ezek jó részre is elfogy az év második felére, vagyis nem lehet tovább dolgoztatni majd a pilótákat.
Kijelentette azt is,
a jegy- és bérletárakat is meg kellene emelnie az önkormányzatnak,
mert bevételhez kell jutnia a Tüke Busznak; jelentősen – Bánkuti egymilliárdról beszélt – emelkedtek ugyanis a cég költségei az energiaárak miatt, a bevétel pedig ehhez képest nulla.
Szerinte jelentősen vágni kellene a menetrenden is, mert most nem gazdaságos, az éjszakai járatokat egyenesen meg kell szüntetni. A csúcsidőt igyekeznek tartani, de előtte és utána változtatni kell, mert egyszerűen kevés a sofőr, nem tudják tartani ezt a menetrendet, és erre a nyár után sem tudnának visszaállni.
Nincs energiája az operatív feladatokra: kellene egy vezető
Bánkuti őszintén megmondta azt is, hogy nincs energiája céget vezetni, vagyis az operatív feladatokra, ő ugyanis nem cégvezetőnek, hanem Igazgatósági elnöknek ment eredetileg a Tüke Buszhoz.
Péterffy Attilával történt egy megegyezés, ami arról szólt, hogy szeretném, hogyha vezérigazgatót találnának, aki operatívan résztvesz majd a cég életében, mert nincs erre energiám
– magyarázta az ülésen.
Több járatkimaradás és „nem teljeskörű szolgáltatás” lesz
A Tüke Busz vezetője azt mondta, több járatkimaradásra is számítani kell majd, illetve „nem teljeskörű szolgáltatásra” kell felkészülni.
„Ezért vetettem fel ezt a problémát, mert ezeken a területeken igenis lépni kell” – hangsúlyozta többször is Bánkuti.
A HANGFELVÉTEL
A közel 40 perces ülés legizgalmasabb – vagy legszomorúbb – kijelentéseit kigyűjtöttük, ezt itt lehet meghallgatni.
A teljes, kérdésekkel együtt is hallható beszámolót, amiből a fenti részletek is származnak, IDE KATTINTVA lehet letölteni és meghallgatni.