A járványhelyzet miatt "elveszett" pár hét, hónap egy-egy gyereknél a szociális fejlődésben. Erre pedig érdemes odafigyelnie a szülőnek és keresni a megoldást, hogy felzárkóztassa a kicsit, iskolást vagy tinit" - mondta Vida Ágnes, babapszichológus. A Kismamablog vezetője online fórumon taglalta a problémát és megoldási lehetőséget. Szemléztük!
Az elmúlt két év karanténos időszakát a legkisebbek is megérzik. Bár vannak gyerekek, akik még nem tudják kifejezni magukat, viselkedésükön megfigyelhető, milyen hatással van rájuk a járványhelyzet. Erről beszélt Vida Ágnes babapszichológus. Mit okoz? Mit tehetünk?
1 éves kor alatt
– Ebben a korban a szülő és szűk családi kör elég a gyereknek, de a korai szociális tapasztalat már fontos a gyermeknek. Anya biztonságos közelségében „meg kell figyelni” másokat, azaz például egy séta a játszótéren már jó tapasztalás – mondta Vida Ágnes.
1-2 éveseknél, akiket sehova nem visznek
– Ha nem nagyon megyünk sehova és elvagyunk otthon, mert óvatosak vagyunk, az kihathat egy beszoktatásnál – mondta Vida Ágnes. A lemaradás behozható, de átmenetileg lesz egy elakadás. Ezt a nehézséget a bölcsőde nem oldja majd meg.
– Nem tudja behozni azt a szociális lemaradást a gyerek, amit korábban nem tanult meg. Gondoljuk bele, ha hirtelen bedobunk valakit a mély vízbe úszni, nem biztos, hogy megtanul – mondta Vida Ágnes. A fokozatosság és szoktatás elve itt is érvényesül. Keressünk lehetőséget arra, hogy találkozzon mással (játszótér), egy-két barát.
Óvodai beszoktatásba is beleszól a mostani helyzet
Az óvodás korosztálynál számottevő különbség, hogy sok helyen már szeptemberben sem engedték be a szülőket az óvodába, ezért nem volt fokozatos a beszoktatás. A karantén miatt nagyobb eséllyel év közben is sokszor hazaküldik a gyereket, aminek következménye lesz a töredékes beszoktatás.
– Mire elkezdi magát jól érezni, addigra abbamarad az óvoda. Ezért mindig újra meg újra meg kell szoknia az egészet. A ritmust, a fokozott terhelést, a szabályokat – mondta Vida Ágnes. Ez ugyanaz, mint amikor a felnőtt a nyaralásból „visszaesik” a munkahelyre. Idő kell neki, mire újra belejön. Legyünk türelmesek!
Hogyan segíthetünk a bölcsiseknek/ovisoknak?
Hétvégén lehetőséget kell adni arra, hogy kipihenje magát. Viszont hétköznap ne azonnal rohanjunk haza, hanem bölcsőde, óvoda után adja ki a feszültséget valahol, akár a játszótéren. Ha van lehetőség arra, hogy ovin kívül is találkozzon a gondozókkal, az is segítség lehet – mondta a pszichológus. Mindez meg tudja erősíteni a gyereket abba, hogy minden rendben van. Keresni kell a lehetőséget, hogy ki tudjon alakulni a bizalom – hangsúlyozta Vida Ágnes.
TIPP: Otthon beszéljünk arról, hogy vajon mit csinálnak most a bölcsiben/oviban! Ezáltal megmarad az érzelmi szál a gyermekben.
Nagycsoportos gyerekeknél
– A több hetes kimaradás eredményezheti, hogy visszamaradhat a szociális fejlődés. Jó hír, hogy ebben a korban hamarabb hozzák be a lemaradást. Azoknál gyorsabban megy a visszailleszkedés, akiknek korábbról van már társas kapcsolatuk.
Érdemes várni az iskolával a szociális éretlenség miatt?!
– Ha sok a konfliktus a többiekkel, nem szívesen megy oviba a gyerek, akkor érdemes tartani még egy évet az óvodában, hogy utolérje magát – javasolja a pszichológus. Segíteni kell feldolgozni, mind mesékkel, szerepjátékokkal a történeket. Érdemes beszélgetni, bábozni ovis jeleneteket azért, hogy megmaradjon a kötődés a csoporttal és az ovival.
Tinédzserek és iskolások is megérzik
– Többen bezárkóztak, mert nem akarták elkapni a vírust. Ezért erősödik az online kapcsolattartás, ami miatt a szülőknek érdemes jobban odafigyelnie – hívja fel a figyelmet Vida Ágnes. Keresni kell a lehetőséget, hogyan lehetne biztonságban összehozni a gyerekeket, ha ők ezt nem találták ki.
Kamaszoknál: ha a család erős, akkor nem gond ez a helyzet
Tudósok is vizsgálták már a minimális társas kapcsolatok hatását. Jó része a karanténnak, hogy a családi kapcsolatok ezekben az időkben erősödnek, ami nem rossz egy kamasznál. Nem baj, ha a család tud azon dolgozni, hogy több időt töltsön együtt.
Legérzékenyebb korosztály: 1.5-2 évesek
Náluk keresni kell a kapcsolatokat, mert ezt az időszakot nagyon nehéz behozni a későbbiekben. Viszont, nem szabad elvárni a gyerektől, hogy ugyanúgy viselkedjen, mint mondjuk egy karantén előtti időszakban. Ne mondjuk, „mnej, barátkozz a többiekkel”, idő kell, hogy újra megtanulja a szociális képességeket!
Figyelni kell a kisiskolásokra: szorongás, tik alakulhat ki
A 6 éves kor feletti gyerekeknél, főleg a fiúknál erősödhet a kényszerre való hajlam. Sokat mondják nekik, moss kezet, akkor egyfajta kényszeresbetegséggé fajulhat. De ebben a korban felerősödhetnek a tikkek is. (A tikkekről hamarosan újabb cikket közlünk majd.)
Ha tetszett cikkünk, kövesd a Pécs Aktuált a közösségi oldalon is!