Címlap Baranya 70 éves a Péc...

70 éves a Pécs és Szekszárd főút

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A Pécs és Szekszárd közötti főút a térség egyik legelhanyagoltabb útja volt a Rákosi-rendszerben. Az 56 kilométeres nyomvonalon létesített út két völgyhíddal 1953-ra készült el.  A 6-os műutat Bebrits Lajos, a figyelőlapokról elhíresült közlekedésügyi miniszter avatta fel a Mecseknádasdon. A két mecseki völgyhidat csak decemberben tudták átadni.

„Május 10-én, vasárnap lelkes ünnepségekre készültek Hidas, Mecsek-Nádasd, Pécsvárad és Hird környékén lakó dolgozók. Ezen a napon adta át megyénk dolgozóinak Bebrits Lajos elvtárs közlekedésügyi miniszter ötéves tervünk újabb béke alkotását, a Budapest—pécsi hatos számú, korszerű új út Szekszárd-pécsi szakaszát. A gondozatlan úton ősztől tavaszig szinte lehetetlen volt a gépjárművek számára a közlekedés. Az új út legnagyobb része betonburkolattal készült, csupán Szekszárd és Kakasd község között mintegy tíz egész öttized kilométert, és Pécs előtt két kilométert építettek aszfalt burkolattal. A gyönyörű új úton nincsenek meg a régi életveszélyes hajtűkanyarok, helyettük biztonságos, kiszélesített hajlatokat létesítettek. A Szekszárd-pécsi út elkészülése újabb jelentős állomás szocialista fejlődésünkben. Közelebb kerül egymáshoz a két nagy ipari város: Budapest és Pécs, ezenkívül jelentős segítség a Sztálinváros—Komló közötti kapcsolat fejlődésében” – írta a Dunántúli Napló a Magyar Távirati Irodára hivatkozva 1953. április 26-án.

A korabeli leírások szerint „naponta több autóbuszjárat indul Pécsre, Budapestre. Nincs már elvágva Nádasd a külvilágtól, mint azelőtt, amikor se vasútállomása, se autóbuszjárata nem volt..”

A híd tervezője Bölcskei Elemér mérnök, a UVATERV Hídosztály vezetője volt. A szakmai közélet figyelmét mérnöki alkotásaival hívta fel magára. Legjelentősebb ezek közül a mecseknádasdi völgyhíd közel 100 m-es fesztávolságával.

A II. világháborúban az ország hídállományának jelentős része elpusztult. Ezek ideiglenes vagy végleges helyreállítása az 50-es évek közepére megtörtént, lényegében változatlan technológiai színvonalon. Ebben az időszakban épült a 6. sz. főúton mindmáig legnagyobb nyílású vasbeton hídszerkezetünk, a 98 méter fesztávolságú mecseknádasdi völgyhíd, mely két főtartós felsőpályás befogott ív. A híd nyílmagassága 20 m, felsőpályás, teljes hossza 170 m. A Bolond úti völgyhíd, amely két főtartós gerendahíd, és arról nevezetes, hogy az öt nyílásából a három közbülső főtartóit előre gyártották, beemelték, majd az ötnyílású szerkezetet többtámaszúvá tették. Történt mindez 1953-ban, amikor a 72 tonna tömegű főtartók 23 m magasba történő beemelése igen nagy technikai bravúrnak számított.” – írta 1990-ben a Közúti és Mélyépítési Szemle.

Az útvonalon épült mecseki völgyhidakról még a Filmhiradó is beszámolt.

A régi 6-os út több szakasza ma is járható Pécs és Szekszárd között, érdemes rajta egyszer végig menni autóval vagy kerékpárral.

Forrás: Fortepan, Dunantúli Napló, Közúti és Mélyépítési Szemle