Kilométerenként 4,7 milliárdba, vagyis összesen 93 milliárdba kerül majd a 20 kilométeres szakasz a határig.
Az M6-os autópálya megépítése talán az újkori magyar történelem legrosszabb beruházása volt, 30 éven át évi 60 milliárd forintba kerül az elképesztően kihasználatlan sztráda. Az MSZP-SZDSZ kormányokat a ppp-s* konstrukcióban épült autópálya miatt sokat kritizálta a Fidesz – írja hosszú cikkében a G7. Ez a mostani beruházás azonban, legalább ugyanennyire tűnik értelmetlennek és még drágának is.
A közbeszerzési portálon elérhető a beérkezett ajánlatok összegzése, amiből az látható, hogy mindenképpen nagyon drágán fog megépülni az M6-os utolsó szakasza. Ezt a Strabag és a Duna Aszfalt építhweti meg közösen 90,5 milliárd forintból.
A projekt elképesztően drága lesz:
a csupán 20 kilométeres szakasz minimum 90 milliárdos kivitelezési költsége mellett legalább 3 milliárd forint lesz az egyéb, előkészítő tevékenység. Így összességében 4,7 milliárd forintba kerül majd egyetlen kilométernyi sztráda.
Összehasonlításul érdemes az M6 Szekszárd és Pécs közötti, négy alagutat tartalmazó szakaszát feleleveníteni: itt – szintén a Strabag – 207,9 milliárdért építette meg 2007-ben a 80 kilométeres szakaszt. A költség 13 éve kilométerenként tehát 2,6 milliárd volt. A KSH építőipari árindexét figyelembe véve 2020-as árakon ez 4,5 milliárd forint lenne – írja a lap.
Értelmetlen is?
A NIF Zrt.-től a G7 megpróbálta elkérni, hogy milyen költség-haszon elemzésre, forgalmi előrejelzésekre támaszkodtak. Válaszukban azt írták, hogy „a megvalósíthatósági tanulmányt, mint döntést megalapozó dokumentumot (amelynek a költség-haszon elemzés is a része) nincs lehetőségünk Önnek megküldeni.” Csak a megépítés után lesznek nyilvánosak a különféle dokumentumok – egy törvénymódosítás miatt.
A probléma látható ezen a térképen is: az M6-os mohácsi végpontját és a horvát határt jelenleg összekötő 56-os út forgalma észrevehetetlenül alacsony. Látványos, hogy még számos első- és másodrendű út is nagyságrendekkel nagyobb forgalmat bonyolít le.
Ha valakit a mélyebb részletek is érdekelnek, az IDE KATTINTVA elolvashatja a teljes cikket is.