Pénteken ünnepélyes esemény keretében vehetett át a város 10 darab alacsonypadlós, 64 fős elektromos hajtású városi autóbuszt. A rendezvény több szempontból is mérföldkőnek számít a város életében; egyrészt az 1,7 milliárd forintból vásárolt "zöld" buszokkal nagyot lépett a város a környezettudatos tömegközlekedés felé, másrészt példaértékű összefogásról ad tanúbizonyságot, hogy az eseményre Páva Zsolt, Pécs korábbi polgármestere, egyben a projekt elindítója is hivatalos volt.
A pécsi önkormányzat az Európa 2020 stratégiához illeszkedve adta be évekkel ezelőtt a pályázatát, amelynek kifejezetten a fenntartható városi közlekedés fejlesztése volt a célja. A pályázat 100 százalékos intenzitás mellett nyert, méghozzá 1,7 milliárd forintot. A projekt fő elemeként 10 darab alacsonypadlós, 64 fős elektromos hajtású városi autóbuszt vásárolt az önkormányzat, amelyeket a közbeszerzési eljárást elnyerő BYD Europe B.V szerzett be. A pályázat keretében továbbá az elektromos buszokat kiszolgáló, töltőberendezéssel ellátott, 600 négyzetméteres fedett buszgarázs is létesült a Tüke Busz Zrt. telephelyén.
Schanda Tamás, miniszterhelyettes az eseményen hangsúlyozta, hogy a klíma- és a természetvédelem érdekében a kormány egyik legfontosabb kitűzött célja, hogy a városoknak „zöldebb” legyen a közösségi közlekedése. A döntés elemeként a 25 ezret meghaladó lélekszámú városokban 2022-től csak elektromos buszokat lehet üzembe helyezni – fogalmazott Sanda Tamás.
Összesen mintegy 36 milliárd forintot fordít a kormány csak a fenntartható közösségi közlekedésre a következő tíz évben.
Páva Zsolt, Pécs volt polgármestere elmondta pénteken, hogy a technológiai változás nem csak kopogtat az ajtón, hanem valósággal berobbant az életünkbe.
– Sok éven keresztül Pécs komoly lemaradásnak volt áldozata, már ami a tömegközlekedés technológia felzárkózását illeti. A pécsi buszpark cseréjét még 2012-ben kezdtük el, de már akkor láttuk, hogy az elektromos buszok beszerzése nem egy vágy, hanem egy kötelező feladat lesz, amire fel kell készülnünk – fogalmazott Páva Zsolt, kiegészítve azzal, hogy az új városvezetés sikeresen folytatta az elkezdett törekvéseket.
Köszöntőjében Péterffy Attila, Pécs polgármestere elmondta, hogy a klíma- és környezetvédelem terén a tettek sajnos lassan követik a gondolatokat. Mint mondta, épp ezért kiemelkedő jelentőségű a modern, zöld Pécs felé a pénteki ünnepélyes esemény.
– Pécset ma több mint 180 busz vesz részt a tömegközlekedésben, amelyek mellett a 10 új, elektromos jármű jelentős mértékben fogja javítani a Tüke Busz Zrt. költségvetési lehetőségeit. Az új, klimatizált, és USB-töltőkkel is felszerelt buszok nemcsak a megtakarítás szempontjából fontosak, de sokkal csendesebbek, és korszerűbbek dízelmeghajtású társaiknál – hangsúlyozta a polgármester.
Péterffy Attila kiemelte, hogy a városvezetés nem szeretne itt megállni, az önkormányzat távlati célja, hogy a városi cégek haszongépjárműveinek szerepét is környezettudatosabb modellek vegyék át.
Továbbá szeretnénk elérni, hogy Pécs legyen az otthona egy csuklós, elektromos hajtású busz tartósabb tesztüzemének is.
Hoppál Péter országgyűlési képviselő a pénteki eseményen emlékeztetett, hogy a kormány egy komoly klímavédelmi programmal kötelezte el magát. Ehhez a programhoz jól illeszkedik a pécsi törekvés is.
– Tíz évvel ezelőtt Pécsett a többezres járatkimaradás és kigyulladó buszok kapcsán a buszkérdés napi probléma volt. A buszcsere-program keretében egy modernebb járműparkot sikerült a városba hozni, ám a jövő az elektromos buszoké – mondta el Hoppál Péter.
Krenner László, a BYD Europe B.V. közép-kelet európai értékesítési vezetője beavatott, hogy az átvett autóbuszok Komáromban készültek, magyar munkaerő bevonásával. Kiemelte, hogy ezek a modellek a legmagasabb színvonalat képviselik az elektromos tömegközlekedésben.
Ezek a járművek képesek egyetlenegy, 3,5 órás feltöltéssel akár 300 kilométert megtenni utasforgalomban. Ennek értelmében a járművek évi 900 ezer kilométert fognak megtenni Pécsett, ami a Tüke Busz Zrt. éves futásteljesítmények mindössze 10 százaléka.
A buszok augusztus elejétől tesztüzemben járják a várost, tényleges forgalomba állításukra ősszel kerül sor.