1987. január 12-én, pontosan 37 éve szakadt Pécsre minden idők egyik legnagyobb, legendás, legtöbbet emlegetett havazása. Maga alá temette, és megbénította az országot, így városunkat is. A Misináról -12°C-ot jelentettek. A Budapestről Pécsre érkező személyvonatok legalább 2 órás késéssel értek célba, a mohácsi kompot ugyan próbálták fél órás időközönként elindítani, de az igencsak erős jeges szél miatt le kellett állítani a hajózást. A helyi járatok és a Pannon Volán buszai viszont jól teljesítettek, mindössze 5-10 percet késtek. (Nocsak! – ezt azóta perfekt szánsájnban sem sikerül reprodukálni sokszor. Pedig idén nemhogy 15 centis hó nem szakadt ránk pillanatokon belül, de 15 milliméteres sem nagyon. Sci-fi … Régen minden jobb volt. (?) Kezdem elhinni a nyugger-mantrát.)
Úgy hírlik, hogy „érzékenyíteni” kell az embereket „bizonyos (légköri) jelenségekre”… Ha bekapcsolom a szentimentál’ szolgáltatót, vagyis netflixezek, már tolom is feljebb a fényerőt, mert elsötétül a képernyő. A jegesmacikat grizzlik játszák… A helyi időjárás is átment „netflixesbe”… Lehet már a fehér telek is ónos esős, saras napokként vannak engedélyezve? Egy biztos, hogy frontérzékenyek bőven vannak a kedves olvasók között is.
+10°C A mediterrán pécsi lakosság reszket a hidegtől, az oroszok a kiskertekben pityókát vetnek…
+5°C Az olasz autók felmondják a szolgálatot, a futtatókon a kutyuskákra nagykabátot adnak…
0°C Malomvölgyben megfagy a víz, a Biokom megkezdi az aggódást. Oroszországban a víz sűrűbb lesz…
-5°C A Biokom folytatja az aggódást, leltárba veszik az útszóró só, a kalcium-klorid és a zúzott kő mennyiséget, ha kevésnek találják, akkor macskaalmot gyűjtenek, és pernyét a hőerőműből. A francia autók is bekrepálnak…
-15°C A Tüke Busz járműveit feltöltik fagyállóval, az önkormányzat írásos közleményt ad ki, hogy leszámol a rezsicsökkentés otrombaságával, vegyen fel mindenki nyársapkát! Hm… – már a német autók sem indulnak… A jamaikaiak kihaltak…
-40°C Kigördül az első hótoló a pécsi utakra. Ajvé! Nem „ekézésből”, de ekkor már sem a japán, sem a svéd autók nem működnek, így egyedül közlekedik az utakon. A villanyautók mehetnének, de se akksit nem gyártottunk, sem BYD-eket, Paks 2 spiriknek való! Btw! Vannak még görögök? Alaszkában a fürdőszobák kis ablakát fürdéskor bezárják…
-114°C Az alkohol megfagy, az oroszok és a kocsmák idült alkoholistái dühösek… Behívják a zúzalékszóró munkatársakat, mert már a járdák úgyis szétfagytak. A zöld rollereket gyalog gyűjtik be…
-273°C A Föld népességének 80%-a megfagy, az oroszok megnyerik a foci-vb-t, a pécsi Polgármesteri Hivatalban 26-ról 29°C-ra állítják az inverteres klímát…
Bijókom és a tél
A vicce(s)t kicsit félretéve, mi az, amit valóban tudni lehet a 2024-es januári hóhelyzetről? Utánakutakodtam. A Biokom munkatársai folyamatosan figyelik az időjárás alakulását. (Hm… Erre a szomszéd Erzsike néni sem rest, ő is állandóan az ablakban inspekciózza a történéseket.) 9 járművet szereltek fel hólapátokkal, hóekékkel és sószóróval. Négy kistraktor, hat kisteherautó is hadrendbe van állítva alvállalkozók 12 hókotrójával és ugyanennyi kisteherautójával egyetemben.
Mondanak ezek a számok nekünk bármit is? Kevés ez? Vagy sok? Ha összeszedetten adják elő egy papírból felolvasva, hosszasan sorolva az utolsó kilogramm zúzott kavicsig, és közbe fűzve a pécsi mézeskalács hozzávalóit, akkor teljes transzban hallgatom, hogy rend és fegyelem lesz a vármegyeszékhelyen!
A Bi(jó)kom a lakosság részére éjjel-nappal hívható hópara-telefonszámot biztosít. (Mentenéd? 72/502-100 vagy 80/200-590)
Főútjaink tekintetében Isten és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezében vagyunk. A közútkezelők végzik a városon átvezető 6-os, 57-es, 58-as és 66-os főutak hó- és síkosságmentesítését. Kedves olvasó nem tudom hogyan tapasztalja, de a főútjaink abszolút közlekedésre alkalmasak voltak az elmúlt cudar napokon! (Ugyanakkor nem volt ez így a kisebb pécsi utcákon és dűlőkön… Úgy csúsztak, csúsznak, mint a szappanos hal a banánhéjon!)
Mindkét fönt említett társaság arra kéri az autósokat, hogy kellő odafigyeléssel, a téli útviszonyoknak megfelelően, téli gumival keljenek útra… (Egy másik értekezés témája lehetne, hogy miért nem kötelező a téli gumi használata ilyenkor. Például osztrák, vagy bosnyák mintára… – náluk ugyanis kötelező téli abroncsot szerelni a novembertől áprilisig terjedő időszakra.) Mondjuk – cinikusan jegyzem meg – Pécsre tök felesleges, mert úgyis gyökkettővel lehet haladni a lezárt utak miatt… A terepgumiknak nagyobb értelme lenne. Háhhh.
A Kisvakond–Jégvarázs kombó nálunk olyan közlekedési paralízist okoz, amitől beállunk, mint a gerely… Sebaj! Majd a „tavaszi szél vizet áraszt.”
(Borítófotón: Wim Hof, a jégember)