A felvételen az látszik, ahogy Pécsről Pogány felé halad egy kerékpárosokból álló boly. A fotót elnézve jobbnak láttuk, ha több oldalról is megközelítjük a jelenetet. Megkérdeztünk több ezer kilométert tekerő kerékpáredzőt, vezetést oktató szakembert és a rendőrséget is. A fotó készítője is elmondta: ő csupán egy mindennapos közlekedési szituációra szeretett volna rávilágítani, kíváncsi volt mindkét fél hozzászólásaira.
A kerékpáros: Ez szabályszegés, de életet mentettek ezzel
– Az alapszabály, hogy egymás mögött kell menni. Tudjuk jól a KRESZ-t.
De képzeljük el egy pillanatra, ha egymás mögött megy 8 ember, akkor az 10-12 méter hosszú sort eredményez.
Sok autós annyira türelmetlen, hogy nem tudja megvárni azt a pillanatot, hogy a szembejövő elmenjen. Belekezdenek egy olyan előzésbe, ami mindenkire nézve veszélyes. 10-12 méteres sort megelőzni nehezebb, hiszen sokszor nem tudják befejezni az előzést és bevágna a libasorba, leszorítva a kerékpárost az útról – mondta Dinya Illés, Fittbike Sportegyesület kerékpárosa, triatlonosa és 16-szoros Ironman, aki évi 5-6 ezer kilométert teker. Dinya Illés hozzátette: ezzel a szabálytalan megoldással a képen látható bringások az életüket próbálják védeni. Hiszen így „egy lassú traktornak” felelnek meg, akik egymást védik az előző autóktól. Így tömegnek látszanak és kétszer meggondolja az autós, hogyan haladjon el mellettük. Nem beszélve a szembejövőkről, akik sokszor az egy sorban haladó bringást észre sem veszik, mert olyan „keskeny helyet foglal el” – mondta a sportember. Emellett az út széle sokszor rossz állapotban van, ezért a kerékpáros kénytelen beljebb menni az út szélétől. Aláhúzta: a fotón szereplő kerékpárosok bizonyára tudják, hogy szabályt szegtek, de próbáltak mindenkit figyelmeztetni ezzel a haladással.
A KRESZ-oktató: Veszélyes kerékpározni, a láthatósági mellény sem kötelező
– A kerékpáredző érvelését elfogadom, de ne felejtsük el, hogy a KRESZ kimondja: csak egymást követve haladhat a kerékpáros. Őket pedig 1,5 méteres távolságban lehet megelőzni – ezt már egy általunk megkérdezett oktató, Posta Róbert mondta. A több évtizedes tapasztalattal rendelkező tréner hozzátette: sajnos sok kerékpáros az alapvető szabállyal sincs tisztában. A KRESZ pedig nem mindig ment életet, például nincs olyan szabály, ami kimondja: kötelező a láthatósági mellény a kerékpárosra a főúton, ezért ők egy első- vagy hátsó lámpával ezt megoldják. Sokszor viszont nagyon kevés a szürkületben, nehezen észrevehetők egy autós számára.
– Arról nem beszélve, hogy a járművezetők sokszor ingerültek, lesodorják a másik autóst. A kerékpáros pedig védtelen. Egy autónál megkarcolódik a kocsi, egy kerékpárosnál súlyosabb sérülésekkel jár – tette hozzá Posta Róbert, aki szerint ez az örök konfliktus nem egyhamar fog feloldódni, főleg akkor, ha sok kerékpáros nem is ismeri a KRESZ szabályait, vagy ha ismeri, akkor sem tartja be azt.
Rendőrség szemszögéből: figyelmeztetés után bírságot szabhatnak ki
A Pécs Aktuál kereste a rendőrséget, akik ezt a választ küldték: „A feltett kérdéssel kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy kerékpárral az úttesten az út jobb széléhez húzódva, egy sorban szabad haladni. (KRESZ 54. §) Ezen szabály megszegése szabálysértésnek minősül, amely elkövetése esetén a rendőr figyelmeztethet, helyszíni bírságot szabhat ki (5 000–50 000 forint), illetve szabálysértési feljelentést tehet.