Címlap Gazdaság Ezért zsugoro...

Ezért zsugorodnak az élelmiszerek, s kapunk kisebb adagokat

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A napi.hu másfél éven át figyelte a boltok kínálatát és azt tapasztalták, hogy bizonyos termékekből most kevesebbet adnak ugyanannyi pénzért, mint korábban. A fogyasztóvédelemnél azt mondják, ez csak akkor szabálytalan, ha a vásárlók nem kapnak megfelelő tájékoztatást.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség szerint az úgynevezett zsugorítás magas infláció idején bevett gyakorlat, a vásárlók keresik is a kisebb kiszereléseket. A csomagolt felvágottak is összementek, a korábbi megszokott 100 grammos szalámi kiszerelés helyett ma már a 70 grammos a jellemző. Sonkából és párizsiból pedig 90 gramm van egy csomagban.

A napi.hu szerint a zsugorflációként vagy legrammozásként ismert jelenség lényege, hogy a megszokott csomagolású áruk egy részénél csökkentik a töltősúlyt. Ha pedig valaki megszokásból vásárol, akkor észre sem veszi, hogy a megszokott 100 gramm helyett már csak 80 gramm van egy tasakban. A vásárlók nem feltétlenül veszik észre, hogy kevesebb szalámihoz jutottak hozzá, mint szoktak, miközben ugyanannyit fizetnek. Általában a sajátmárkás termékeknél használják ki legelőször a zsugorflációt a boltláncok. Ez jellemzően a saját csomagolású szalámik, sonkák, tejfelek esetében történik meg a leggyorsabban, továbbá a péksüteményeknél. Az átlagfogyasztó most a boltokban láthat is bőven 80 grammos szalámikat vagy 400 grammos tejfeleket (itt egyébként még öt éve teljesen elterjedtek voltak a spórolós, 500 grammos változatok).

Vámos György, a Kereskedelmi Szövetség főtitkára az RTL Híradónak elmondta, hosszú évek óta léteznek a különböző kiszerelésű termékek:

Ilyen hatalmas inflációs nyomás közepette a kisebb kiszerelések iránti kereslet még valamelyest nő is

– fogalmazott a főtitkár.

A fogyasztóvédelem szerint nincs gond az úgynevezett zsugorítással, ha a vásárlók arról korrekt információkat kapnak. Szóvivőjük szerint ez egy évek óta megfigyelhető tendencia, ami a chipseknél jelent meg először, amelyek zacskóiban több lett a levegőtartalom. Az egységárat viszont mindig kötelező feltüntetni, hogy a vevő összehasonlíthassa a megvásárolt termék árával.