Címlap Hírek ENNYI VOLT? 7...

ENNYI VOLT? 74 év után végleg eltűnik az utolsó pécsi villamosmegálló!

Mi lesz az utolsó villamosmegállóval?
Cikkünk frissítése óta eltelt 1 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A 48-as téren található, a pécsiek által már tájba illeszkedő buszmegállót 1948-ban építette az akkori Pécsi Városi Közlekedési Vállalat. Az, hogy még áll, annak köszönhető, hogy egy korábbi tulajdonosa megmentette 2009-ben. Az ügyben a napokban történt újabb fordulat, amikor a Biokom két év után felszólította a jelenlegi, shanghai tulajdonost, hogy 30 napon belül bontsa el az épületet, mert ha nem teszi, akkor a Biokom bontja le az ő költségére. 

Megnéztük, honnan is indult az ikonikus pécsi megálló, aminek bizony köze van a pécsi villamos történetéhez.

Innen indult a 48-as téri megálló története

A 48-as téri megálló építése 1948 márciusában kezdődött és novemberben fejeződött be. Az akkori városi közlekedési vállalat komfortosabbá szerette volna tenni a váróházakat és a bádogmegállókat lecserélte, az újakat téliesítette. Akkor így írtak a felújított várókról:

Villamosra várók a Széchenyi téren az 50-es években

„A végállomások melegedőjében néhány percre felmelegíthetik majd gémberedett tagjaikat és csikorgó hidegben forró teát hörpintve csilingelhetnek tovább kocsijaikkal. Mindezek az újítások csak még népszerűbbé teszik a jó öreg pécsi villamost, amelyről gyakorta mondják, hogy lehetne gyorsabb is, de ez a tapasztalat szerint az idősebb utas korosztálytól olyan fürgeséget kívánna meg, ami elképzelhetetlen Pécsett.” – írta 1948 novemberében a helyi újság.

1948 és 1960 között élte fénykorát

A villamossal utazók még tizenkét évig használták a megállót, addig, amíg az utolsó villamos ki nem gurult a Tüzér utcai végállomásról 1960-ban. Utána a megálló a buszra várakozókat szolgálta.

Így mentették meg 2009-ben

A megálló 2011-ben

A pavilon elbontásának terve 2009-ben egyszer már felmerült. Akkor úgy mentették meg, hogy 20 méterrel nyugatabbra helyezték. Akkor az Európa Kulturális Fővárosa program részeként a 48-as tér is megújult, a megálló épületéhez azonban nem nyúltak a tér felújítása után sem, megmaradt üzleti és megálló funkciója. Az akkori tulajdonos a középső részében még a pécsi villamosról szóló kiállítást is berendezett. Később volt benne hamburgerező, büfé, lángosos, újságos és trafik is.

Régen villamosok csilingeltek erre

A villamos története 1910-ben kezdődött Pécsett, amikor Nendtvich Andor polgármester aláírta a kivitelezési munkákról szóló szerződéseket. A személyszállítás 1913. október 19-én indult, ezzel Pécs a 29. város volt a Osztrák-Magyar Monarchiában, ahol villamos közlekedett.

Napjainkra a pécsi villamosról már csak néhány tárgyi emlék maradt fenn. Áll még a remíz, az aszfaltban megbújik néhány síndarab, egyes belvárosi épületeken még ott díszelegnek a rozettás felső vezetéktartó kampók, és a megálló – ami hamarosan eltűnik.

Kerestük a Biokomot, miután közölték: két éve nincs engedélye a pavilonosnak, ezért 30 napon belül elbontják az építményt, ha ő nem teszi meg

Mindezt nyílt felhívásban tette közzé a városüzemeltetési társaság. A Biokomtól részletesebb tájékoztatást kértünk a 74 éves épülettel kapcsolatban.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy:

– Mióta áll “üresen” ez a pavilon? Mióta nem üzemelteti a bérlője?

– Mióta keresi őt a városüzemeltetési társaság?

– És miért döntöttek a pavilon elbontása mellett? Nem lehet felhasználni, megmenteni?

A Biokomválasza az alábbi:

“2020. április 18-án a korábbi budapesti lakóhelyű tulajdonosa értékesítette a pavilont egy shanghai lakhelyű vevőnek, akit a mai napig nem sikerült fellelni. Ez idő óta a pavilonra a közterület-használati szerződést sem kötötték meg, ezért a 31/2008.(X.15.) sz. Ör rendelet 24.§-ában foglaltak alapján a felépítmény eltávolításáról a BIOKOM NKft. intézkedik, és a felépítmény megőrzéséről a felelős őrzés szabályai szerint gondoskodik.

EZ IS ÉRDEKELHET: