Címlap Közlekedés „Volt m...

„Volt már 70 éves vezetni vágyó is” – az idősebbek is beülnek a tanulóautóba

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Ugyanolyan szabályok és alkalmassági vizsga vonatkozik az idősebbekre, mint egy 20 évesre, ha volán mögé ül. Hogy mindez jó-e vagy sem, azt mindenki döntse el maga. Az biztos, sokszor előítéletesek a szépkorúakkal a forgalomban. Pedig gyakran jobban figyelnek, mint egy tinédzser. Az idősek oktatásáról Rácz István, a Sziget Autósiskola iskolavezetője beszélt a Pécs Aktuálnak.

– Mely korosztály népszerű az Önök iskolájában?
– Általánosságban elmondható, hogy az átlagkorosztály 17-20 év között mozog. Az, hogy a fiatalok már ilyen korán volán mögé szeretnének ülni, ez náluk életkori sajátosság. Természetesen megfordulnak nálunk középkorú tanulók is, de több esetben foglalkoztunk már 50- és 60 pluszos korosztállyal és ugyan nagyon ritkaságnak számít, de volt 70 éves vezetni vágyó is.

– Ön szerint mi motiválhat egy idősebb személyt arra, hogy vezetni kezdjen?
– Elsősorban azt mondanám, hogy ez egyfajta kényszer az ő esetükben. Egy váratlan haláleset, vagy egy esetleges válás felboríthatja addigi jól bejáratott életüket, és gyakorlatilag onnantól kezdve rendszerint egyedül maradnak. Így kénytelenek megoldani saját maguk a dolgaikat, ez elég erős indok az elkezdésre. Egy esetleges munkahelyváltás miatt, vagy éppenséggel ha a munkavállalás feltétele jogosítványhoz kötött, akkor szintén ott tartanak, hogy bizony jogosítványt kell szerezni.

– Hogyan viszonyulnak az idősebb korosztályba tartozó tanulókhoz?
– Rengeteg türelemmel, empátiával, biztatással, és elfogadással. Nagyon sok erő és motiváltság van bennük. Az elméleti anyagokat oda-vissza kívülről fújják, és a kitartásuk a fiatalokéhoz képest sokkal-sokkal nagyobb. Míg a fiatalok nagy része (tisztelet a kivételnek) az első sikertelen vizsgánál feladja, ellentétben velük, akik addig mennek, amíg le nem vizsgáznak. Előfordulhat, hogy 100 vagy 150 órából vizsgáznak le, de akkor garantáltan sikeres vizsgát tesznek elsőre. Jó oktatni őket, hiszen minél több időt töltenek velünk, oktatókkal, annál több mindent megtudunk egymásról, és arra is volt már példa, hogy a tanuló és az oktató között a vizsga után barátság alakult.

– Mi a helyzet a reflexekkel?
– Az idősek esetében itt már több mindenre kell figyelni, hiszen az ő reflexeik nyilván nem olyan jók, mint a 20 éveseké. Aki viszont rossz beidegződésekkel rendelkezik, esetében az a célunk, hogy ezeket kijavítsuk, átformáljuk. Az oktatóink természetesen itt is a segítségükre állnak.

– Szükséges-e részt venniük teljes körű kivizsgálásra vagy elengedő a normál alkalmassági vizsgálat?
– Nem szükséges, elengedő a normál alkalmassági vizsgálat. Azonban itt tennék egy személyes megjegyzést. Ez nem minden esetben jó, hiszen a hallás és a látás ebben az életkorban az életkori sajátosságból adódóan már nem a régi, és ez több esetben veszélyes lehet.

– A hatósági forgalmi vizsgán – a követelmények szempontjából – tesznek-e különbséget a korosztályok között?
– Természetesen nem. A vizsgabiztos hiába érzi át a helyzetet, nem tehet kivételt senkivel. A szabályok mindenkire ugyanúgy vonatkoznak.