Címlap Kultúra Vége a &#8220...

Vége a “kultúrharcnak”? Ezért kérhették fel újra Hoppál Pétert államtitkárnak

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Hosszú cikket írt az Index, bemutatva az egyes kormányok kultúrpolitikáját, illetve a területhez fűződő akkori koncepciókat. Természetesen az új miniszterről, Csák Jánosról sem feledkeztek meg eközben.

Orbán Viktor ugyanis szétrobbantotta a köznyelvben csak „emberminisztériumnak” hívott tárcát, és létrehozta a Kulturális és Innovációs Minisztériumot, vezetésére pedig Csákot kérte föl, aki Hoppál Pétert találta meg

– ha hinni lehet belső informátorunknak.



Jolly Joker, menedzserszemlélettel

A miniszterelnök nem véletlenül darabolhatta fel az Emmi nevű csúcsminisztériumot, az újonnan létrejövő Kulturális és Innovációs Minisztérium élére pedig Csák Jánost kérte föl.

Csák jobboldali elkötelezettsége nem kétséges, de nem professzor, és nem is a hagyományos értemben vett fideszes kulturális erőtér tagja, igaz, a hátországban mindig is ott volt és sokat tett ezért a politikai közösségért – írja a lap.

A minisztérium neve és vezetőjének személye is beszédes: a miniszterelnök a magyarok őstörténete iránt is erősen érdeklődő, időnként hagymázas gondolatokat dédelgető, a Magyarságkutató Intézetet és annak kulturális tevékenységét preferáló (lásd Pozsonyi csata című animációs film) onkológusprofesszor helyébe egy nagyvállalati vezetői (Matáv, Mol) és felsőoktatási (a Corvinus Egyetem átalakítása) tapasztalattal is rendelkező volt londoni nagykövetet nevez ki.

Csák jó kommunikátor, és mindig arra törekedett, hogy valamilyen

TÁRSADALMI FILOZÓFIÁN ALAPULÓ, DE PÉNZÜGYILEG IS MŰKÖDŐKÉPES JÖVŐKÉPET

vázoljon fel az általa vezetett cégeknél, akkor is, amikor a Helikon Kiadó vagy a Heti Válasz című közéleti hetilap tulajdonosa volt. A miniszterelnök tehát váratlant húzott az Emmi ilyeténképpen való átalakításával, de valószínűleg jól döntött.

Csák János a magas hozzáadott értéket előállító fiatal, tehetséges vállalkozókat támogató Design Terminál és az egyik legnagyobb európai jövőfesztivál, a Brain Bar társtulajdonosa is, a Corvinuson pedig másokkal együtt létrehozta egy új tudományterület, a jövőképesség-kutatás központját. 

Kompromisszumkész, de ha kell, kihúzza a dugót is

Egyrészt Csák személyiségéből és korábbi pozícióiból, illetve eredményeiből, másrészt Hoppál Péter 2014-2018 közötti kulturális felfogásából az Index arra következtet:

HOGY LEZÁRULT A „KULTÚRAHARCOS” IDŐSZAK,

és talán nem kevésbé filozofikus, de mindenképp innovatívabb munka veszi kezdetét, mint az elmúlt ciklusban.

Hoppálról a lap azt írja, hogy az egyházzenész utoljára akkor került a hírekbe, amikor a kampány során Pécsett kihúzta az ellenzék LED-falának csatlakozóját, a látszattal ellentétben tehát nem riad vissza a radikálisabb megoldásoktól sem.

Igaz viszont az is, hogy Hoppál botrányok nélkül volt képes felügyelni egy teljes cikluson át a kultúra területét, és államtitkársága alatt nem volt sem nagyobb tiltakozási hullám, sem kultúrharcos összecsapás.