Címlap Balhé Következménye...

Következmények nélkül marad a pécsi alpolgármester 40 milliósra becsült összeférhetetlenségi ügye?

Cikkünk frissítése óta eltelt 3 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Eddig nem igazán történt semmi érdemi lépés az ügyben, csak szócsata folyt. Most megszereztük Ruzsa Csaba céges szerződését, ami perdöntő lehet.

Tavaly év végén ásta elő a Bognár Szilvia vezette Tiszta Kezek Frakció, hogy Péterffy Attila jobbkeze, legfontosabb munkatársa, Ruzsa Csaba alpolgármester törvénytelenül vehetett fel – számításaik szerint – nagyságrendileg 40 millió forintot, ugyanis összeférhetetlenség állt fent az önkormányzati törvény szerint, mert egy cégtől is pénzeket vett fel éveken keresztül.



Ruzsa Csaba elismerte, hogy egy cégnek is dolgozott évekig, a munkáért fizetést is kapott, de szerinte tudományos tevékenységet látott el, ami kivétel a törvényben, ezért nem volt összeférhetetlen. Ezt azonban óvatosan ugyan, de lényegében cáfolta az a kollégája, akivel együtt dolgoztak ebben a tőkealapkezelő társaságban. Csizmadia Péter ügyvéd, aki egyébként a pécsi Fidesz frakcióvezetője is, nyilvánosságra is hozta a saját szerződését (vele kapcsolatban nem merül fel összeférhetetlenség a törvény szerint, mivel „csak” önkormányzati képviselő – a szerk.) Közölte, nem tud arról, hogy „tudományos” munkát végzett volna Ruzsa, sokkal inkább

egy vállalkozásfejlesztési üzleti tanácsadásról volt szó.

Erről ebben a két cikkünkben írtunk részletesebben:



A Ruzsa Csaba összeférhetetlenségi ügyében való tisztánlátást nagyban segítette volna, ha az alpolgármester maga is nyilvánosságra hozta volna a céges szerződését – Csizmadiához hasonlóan. Ezt azonban nem tette meg, és lapunk is hiába kérte tőle többször is. Így kénytelenek voltunk közérdekű adatkikérést indítani, így sikerült megszerezni a kontraktust. Abban pedig nincs szó tudományos munkáról,

valóban inkább üzleti tanácsadói munka látszik belőle, titoktartási záradékkal,

határozott időre, két évre szóló megbízással, havi 200 ezer forintos átalánydíjjal. A szerződésből kiderül, hogy Ruzsa Csaba még a családi adókedvezményt is érvényesítette.

Az alábbiakban bemutatjuk a szerződést, természetesen a személyes, érzékeny adatokat eltakartuk:


Az tényként kimondható – legalábbis az általunk megkérdezett jogi szakemberek szerint -, hogy Ruzsa Csaba jelenleg nem összeférhetetlen (hiszen mostanra megszűnt a céges megbízása, amiért fizetést vett fel alpolgármesteri pozíciója mellett). A kérdés leginkább az, hogy

mi a következménye annak, ha két éven keresztül összeférhetetlen volt, és eközben két fizetést is felvett, pedig azt tiltja a törvény?

A ügyvédek azt tanácsolták, kérdezzünk rá erre a Kormányhivatalnál és az illetékes szaktárcánál.

Lapunk ezért – első körben – ebben az ügyben próbált hivatalos tájékoztatást kérni a Baranya Megyei Kormányhivataltól, mint az önkormányzatok törvényes működéséért felelős szervtől, de egyáltalán nem reagáltak a Pécs Aktuál lenti kérdéseire. Pedig többször is jeleztük, hogy számítunk a válaszokra, ráadásul általános kérdéseket küldtünk csak. Erre lettünk volna kíváncsiak:

  • Ha egy főállású alpolgármesterről tényszerűen kiderül, mondjuk a szerződése alapján, hogy az Mötv. szerint összeférhetetlen volt a hivatalával, mert olyan tevékenységet végzett és mert fizetést vett fel – miközben alpolgármesteri tiszteletdíját is felvette, akkor milyen szankciókra számíthat?
  • Mi történik abban az esetben, ha már nem összeférhetetlen, de például korábban – miközben hivatalban volt – 18 hónapon keresztül az volt, és ezt nem jelentette be, nem jelezte akkor, azon időszak alatt a Közgyűlésnek?
  • Mi a sorsa a jogtalanul felvett tiszteletdíjnak/fizetésnek, elsősorban a közpénznek, hiszen nem a céggel, hanem az önkormányzati tisztségével kapcsolatban volt összeférhetetlen?
  • Egy vármegyei Kormányhivatal mikor és hogyan járhat el pontosan ilyen ügyekben, milyen lépései, menetrendje vannak ennek az eljárásnak, és meddig tart a Kormányhivatal hatásköre?

Méltatlansági eljárás jön?

Az ügyet elindító Tiszta Kezek Frakció korábban jelezte, méltatlansági eljárást fognak indítani Ruzsa Csabával szemben. Egyelőre azonban ezt nem tették meg, igaz, december közepe óta nem is volt közgyűlés. Akkor a TK azt közölte a

„FIZESSE VISSZA A TÖRVÉNYTELENÜL FELVETT 40 MILLIÓ FORINTNYI KÖZPÉNZT PÉCS ALPOLGÁRMESTERE”

– című közleményükben, hogy

„Nem tudta magát tisztázni a közgyűlésen Péterffy Attila legfontosabb kulcsembere, érdemi választ sem tudott adni kérdéseinkre, mindössze az történt, ami szokott: összevissza magyarázott és mentegetőzött, valamint hárított. Egy valami azonban kiderült, ha mondandójának csak egy kis része volt is igaz: azért vette fel a pénzt, amiért a pécsiek is fizetik, azaz amiért gazdasági ügyekért felelős alpolgármesterként  tiszteletdíjat kap – a Városházán érkezése után egy egész főosztályt hozott létre a helyi gazdaság fejlesztése céljából. Vagyis, nem elég, hogy

A TISZTELETDÍJA MELLETT FIZETÉST VETT FEL, RÁADÁSUL UGYANAZÉRT A MUNKÁÉRT VETT FEL KÉTSZER FIZETÉST!”

A TK akkor felszólította Ruzsát, hogy fizesse vissza ezt a számításaik szerint 40 millió forintnyi közpénzt, és közölték, hogy „a Tiszta Kezek méltatlansági eljárást fog kezdeményezni Ruzsa Csabával szemben, ha záros időn belül önmagától nem távozik a közéletből”. Szerintük ugyanis a pécsi alpolgármester

NEM A VÁROS ÉRDEKEIT KÉPVISELI, HANEM SAJÁT MAGÁT, ILLETVE EGY HÁTTÉRBEN BUJKÁLÓ ÉRDEKCSOPORTÉT„

– írták akkor.


Ruzsa Csaba tavaly december elején közölte, nincs miért lemondania és távoznia.