A napokban folyamatosan érkeznek a hírek arról, hogy Magyarországon az ársapka miatt ellátásbiztonsági kérdések merülnek fel. Az Indexnek szerdán lehetősége volt Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztertől kérdezni ezzel a témával kapcsolatban.
A miniszter kiemelte: a kormány álláspontja egyértelmű,
az ársapka akkor fenntartható, ha a Barátság vezetéken zavartalanul folyik az olaj. Illetve ha a finomítók az érkező olajat fel tudják dolgozni.
Ennek az egyik feltétele, hogy a százhalombattai finomító működik. Sajnos ennél a létesítménynél is vannak technikai problémák, és a Barátság vezetéknél is az látszik, hogy a harcokban sérülnek meg fenntartó egységek, és le-leállnak. Tehát a kormány mindent megtesz annak érdekében, hogy fenntartsa az ársapkát, de ha az látszik, hogy ez a két tényező veszélyezteti az ellátást, akkor nehéz helyzetbe kerülünk
– mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter az Indexnek, aki felhívta arra a figyelmet, hogy jelenleg csak az ársapka következtében nincs olyan piaci szereplő, aki most importál Magyarországra.
„Az ellátásbiztonság mindennél fontosabb, és a legjobban a Mol látja a helyzetet. Ők látják jobban, hogy képesek ellátni Magyarországot nyersanyaggal. Ha azt látják, hogy nem, akkor ellátásbiztonsági kérdések merülnek fel. Készleteink, amiket felhalmoztunk (a miniszter itt a stratégiai készletekre gondolt – a szerk.) haváriaeseményre tartjuk, természeti károkra, háborúkra” – fogalmazott.
Ez nem azért van, hogy az ársapkát fenntartsuk. Tehát a stratégiai készlethez nem szabad hozzányúlni ebben a helyzetben
– tette egyértelművé a gazdaságfejlesztési miniszter.
Korábban több iparági szereplő elmondta az Indexnek, hogy idén márciusban, a háború kitörésekor az üzemanyagpiacon is pánikvásárlás kezdődött el. Az előző évhez képest 20-30 százalékkal több benzint és gázolajat vásároltak itthon. Nemcsak a lakosság pánikolt, de a 480 forintos hatósági ár is idevonzotta a benzinturistákat, és a nemzetközi fuvarozók is inkább idetervezték megállásaikat.
A megnövekedett kereslettel szemben ráadásul egy furcsa kínálati oldal állt szemben: a 480 forint miatt gyakorlatilag kivonultak az importőrök, és a Molnak kellett saját termelésből biztosítania minden igényt. Persze ennek ára volt:
A MOL GYAKORLATILAG LENULLÁZTA SAJÁT EXPORTJÁT, A TERMELÉSI SZINT FENNTARTÁSA ÉRDEKÉBEN ELHALASZTOTTA A TAVASZI NAGY KARBANTARTÁSÁT.
Ugyanakkor ez sem volt elég: nyáron már a stratégiai készlethez kellett nyúlni, hogy a mezőgazdasági és turisztikai csúcsszezont le tudja zongorázni az ország – írja az Index. Le is apadt az ország üzemanyag-tartaléka. A helyzet mostanra annyiban konszolidálódott, hogy a piac mérete visszaállt a normális szintre.
Döntően a kormányzati intézkedéseknek köszönhetően: praktikusan a lakosságra és egy két szektorra szűkítették a hatósági áras kedvezményeket. Az import azonban még mindig nem tért vissza. Ami nem is csoda. Kinek érné meg a literenkénti 150 forintos vesztességgel behozni a terméket, amikor külföldön jó áron tudja értékesíteni?
Érezhető a készlethiány
Ennek eredménye az lett, hogy a Mol lett az egyedüli szereplő: novemberben a nagykereskedelmi piac 85 százalékát vitte a Mol, de volt olyan hónap, amikor még ennél is magasabb – tudta meg egy iparági szakértőtől a lap.
AZ ÜZLETI SZEKTOR DRÁGÁN, PIACI ÁRON VÁSÁROL, A LAKOSSÁGNAK PEDIG MINTHA NEM LENNE HOLNAP: ELKÉPESZTŐ MENNYISÉGBEN VÁSÁROLJA A 480-AS BENZINT.
A relatív olcsóság egyáltalán nem a spórolásra ösztönöz. A hasznot úgy realizálja a lakosság vagy például a mezőgazdasági vállalkozók, a kkv-szektor, hogy tankolnak. Sőt, sok esetben saját szakállukra készleteznek, vagy épp továbbértékesítenek, nem törődve a biztonsági és adójogi kockázatokkal. Ez pedig olyan ellátási problémákat eredményez, ami a legnagyobb piaci szereplőt is nehéz helyzetbe hozza.
Az Index információin szerint már a Mol saját kútjain is érezhető a készlethiány: a héten napi 70–100 közötti leürülés volt, így hívják azt, amikor elfogy az üzemanyag. Ez általában nulla szokott lenni. Jöttek is drasztikus lépések: a Mol számos kis benzinkútnak átmenetileg nem tud üzemanyagot szállítani. És bár az olajvállalat az Indexnek cáfolta a Független Benzinkutak Szövetségének azt az állítását, miszerint a független kis töltőállomások nem kapnak tőlük üzemanyagot, a helyzet azért elég komoly.