Magyarországon már az ittas rollerezésért is elvehetik a jogosítványt – erre figyelmeztet az ügyészség közleménye. A szervezet kiemelte, hogy nehezíti az egyes esetek meghatározását, hogy az új elektromos meghajtású közlekedési eszközökről jelenleg nincs átfogó szabályozás.
Első körben azt kell megvizsgálni, hogy járműről beszélünk-e, ezzel kapcsolatban a KRESZ tartalmaz rendelkezéseket. Amennyiben jármű és gépi meghajtású, úgy ittas állapotban elkövetett járművezetés vétsége valósul meg, ilyen például az elektromos kerékpár vagy az e-roller is. A gépi meghajtású, akár benzines, akár villamos eszközöknél azt kell vizsgálni, hogy az ittas vezető használta-e a külső rásegítést.
A büntetőjog szerint ha valakit ittas vezetésért elítélnek, azt el kell tiltani a járművezetéstől. Az is előfordulhat, hogy a járművezetéséhez nem kell vezetői engedély, végén mégis az lesz, hogy az ittas vezetőt eltiltják a közúti járművek vezetésétől.
Magyarországon 2008. májusától van zéró tolerancia. A 2000-es évek elején 2400 balesetet okoztak ittas vezetők, 2020-ra ez a szám 1300-ra csökkent.
A Jövő Mobilitása Szövetség szerint a mikromobilitási eszközök a fenntarthatósági szempontokat figyelembe véve is jó választást jelentenek. A szervezet szakértőinek számításai alapján 30-40 ezer rollert használhatnak jelenleg Magyarországon. Jellemzően 4-8 kilométert tesznek meg egy eszközzel, ez a távolság a koronavírus-járvány ideje alatt nőtt meg 2 kilométerről.
A német biztosítók szövetségének jelentése alapján az elektromos rollerek hasonló mértékben balesetveszélyesek a forgalommal, mint a mopedek és a segédmotoros kerékpárok.
(Infostart, borítókép: Getty Images)