Címlap Közlekedés Indulhat a be...
Cikkünk frissítése óta eltelt 8 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A sok leállított beruházás ellenére a kormány rábólintott két olyan útfejlesztésre, amelyek jelentősen átalakítanák a Balkán és a Nyugat-Európa közötti magyarországi tranzitforgalmat. Ha meghosszabbítják az M9-es gyorsforgalmi utat, és meglesz az összeköttetés a tompai határátkelőhelyhez, akkor a forgalom jelentős részét sikerülne a néha túlterhelt M5-ösről a most még kihasználatlan M6-os autópályára terelni – írja a Telex.

A Pécs Aktuál is beszámolt arról, hogy bár Lázár János építési és közlekedési miniszter csaknem 270, még el nem kezdett állami beruházást leállított, nem sokkal később azonban részben mégis változtattak a terven. A kormány úgy döntött, hogy „kiemelt társadalmi, politikai, gazdaságfejlesztési” jelentőségük miatt 24 projekt elkezdődhet, mégpedig azonnal.

A mégis elkezdett beruházások előkészítésére a következő három évben több mint 47 milliárd forint jut, majd 2025 és 2027 között összesen 35 milliárd forintot szánnak a megvalósításukra.

Ezek többnyire útfejlesztési, útépítési projektek. Van köztük két beruházás, amelyek ha elkészülnek, jelentős hatással lesznek két nagy magyarországi autópálya, az M5-ös és az M6-os forgalmára, és alapvetően átalakul a Balkán és a nyugati országok között haladó magyarországi tranzitforgalom útvonala is.

A vonatkozó kormányrendelet szerint megindulhat

  • az M9 gyorsforgalmi út déli lekötéséhez kapcsolódóan tompai új, teherforgalmi határátkelőhely és kapcsolódó gyorsforgalmi úti szakasz előkészítése; és az
  • M9 gyorsforgalmi út előkészítése 51. sz. és 53. sz. főutak között lekötéssel Tompáig.

Ha megvalósul ez a két beruházás, akkor ezekkel közvetlen összeköttetés jön létre a nagy forgalmú szerbiai A1-es autópálya és a legkihasználatlanabb magyar autópályának tekinthető M6-os között, részben tehermentesítve az M5-ös autópályát, amin jelenleg a Balkán és Nyugat-Európa közötti, irdatlan mennyiségű tranzitforgalom nagy része halad.

A lap szerint ennek a forgalomnak egy jelentős része tehát átkerülhet az egyik leginkább kihasználatlan magyar autópályára, az M6-osra. Hiszen az M6-ost elérő M9-es autópálya rövid jelenlegi szakaszához kapcsolódva az 51. és 53. számú főutak közötti gyorsforgalmi úttal (tehát az M9-es folytatásával), illetve az arról az útról Tompa felé vezető, szintén gyorsforgalmi úttal megteremtődik a magyarországi úthálózat összeköttetése a szerb A1-es autópályával – az M5-ös érintése nélkül.

A déli lekötés meghosszabbításaként az új határátkelőhelyhez vezető szakasz új közlekedési folyosót fog létrehozni az M6 autópálya irányából Kelebia, Szabadka (és ezen keresztül Újvidék és Belgrád) irányába, míg a kelet-nyugati irányú ág távlatban folytatódhat az M5 autópálya és Szeged irányába, amivel később majd tovább alakulhat a gyűrűs-sugaras útszerkezet az ország déli területein. Az új közlekedési folyosó és átkelőhely egyrészt a meglévő forgalmi viszonyok kezelésével, optimálisabb levezetésével tehermentesítené a térség közútjait, másrészt pedig az új közlekedési hálózatok megteremtése a térség gazdasági potenciálját is erősítheti

– írta az Építési és Közlekedési Minisztérium a portál érdeklődésére.

(Fotó: Kálmándy Ferenc)