Pető Ákos könyvvizsgáló, adószakértő, a FIVOSZ (Fiatal Vállalkozók Országos Szövetsége) Baranya megyei elnökének véleménycikke.
2020. július 14-én megjelent a Magyar Közlöny 2020. évi 168. száma, mely számos ponton módosítja a KATA törvényt. A törvény 2013 óta töretlen népszerűségnek örvend a kisvállalkozók körébe, de a törvényi indoklás szerint ezzel több nagyvállalkozás visszaélt.
A változás 2021 január elsejétől lép életbe. A sokak által vitatott változásoknak a fő iránya kiszűrni azokat, akik visszaélés szerűén használták ezt az adónemet. Jövő évtől amennyiben egy katás kapcsolt vállalkozásnak számláz, úgy aki befogadja a számlát 40%-os adót kell megfizetni az adott hónapot követő hó 12-éig a Nemzeti Adó és Vámhivatalnak. Amennyiben a felek nem kapcsoltak, de eléri éves szinten a kifizetett összeg a 3 millió forintot, úgy a 3 millió forint feletti rész után kell 40% adót megfizetni.
Az elmúlt napokban több szakmai szervezet feszült egymásnak értelmezés kapcsán, nem világos, hogy amennyiben a 3 millió forintot meghaladja éves szinten a kifizetett összeg, úgy az első forinttól meg kell fizetni a 40% adót, vagy csak a 3 millió feletti rész után.
A 3 millió forintos szabályra vannak kivételek, ide tartoznak a az Egészségbiztosítási Alapból származó, egészségügyi szolgáltatónak juttatott bevétel, a jogszabályban meghatározott díjazásban részesülők és a költségvetési szerv általi kifizetések a kisadózónak. Utánuk nincs 40%-os adófizetési kötelezettség.
Amennyiben valaki külföldre számláz és a partnere kapcsolt, úgy az első forinttól kell 40% adót fizetni a bevétel után, azzal, hogy ezt a kisadózó vallja és fizeti be. Amennyiben nem kapcsolt a külföldi fél, úgy a 3 millió forintos szabály lesz érvényes, annyi különbséggel, hogy itt is a kisadózónak kell bevallani és megfizetnie az adót. Az indoklás szerint, nem elvárható, hogy egy külföldi cég Magyarországon fizesse meg az adót, ezért ennek a felelősségét áthelyezték a kisadózóra.
Fontos változás, hogy egy magánszemély jövőre egy kisadózói jogviszonnyal rendelkezhet, így akiknek több kata jogviszonyuk van év végéig ezt rendezniük kell. Közel fél év van még felkészülnie azoknak akiket érint a változás. Kérdés, hogy az évek óta működő üzleti modellek miként fognak átalakulni a jogszabálymódosítás következtében, hiszen a törvényeket maximálisan betartók közül is sokakat fog érinteni változás.
Akkor ez mégis mit jelent?
Az elmúlt hetekben több kormányzati, érdekképviseleti szereplő nyilatkozott róla, hogy egyes nagyvállalatok a korábbi dolgozóikat elküldték kisadózónak, ezzel jelentős költségvetési hiányt okoztak és visszaéltek a törvény eredeti szándékával, ezért volt szükséges a módosítás. Vannak piaci szereplők, akik működése egyelőre nem tisztázott, például egy pénzügyi alkusz, aki jellemzően egy helyre számláz jövőre több millió forintos plusz terhet jelent a partnerének, nagy kérdés ezt hogyan fogják lereagálni. Egyes szakértők azt vizionáljak, hogy a szürkegazdaság fog élénkülni, sőt lehet olvasni már olyat is, hogy társaságok csak azért fognak alakulni, hogy a 3 millió forintos határt kijátsszák, és közvetítsék a kisadózók tevékenységét kezelési díjért. Amennyiben ez tényleg így lesz, az jelentős adminisztrációnövekedéssel jár a gazdaságban, ami ellentétes a kormányzati szándékkal, hiszen a transzparensen működő gazdaság alapköve egy jól működő országnak.
Kérdés, hogy az évek óta működő üzleti modellek miként fognak átalakulni a jogszabálymódosítás következtében, hiszen a törvényeket maximálisan betartók közül is sokakat fog érinteni változás.