Tíz éve már, hogy Pécs „díszes” szigetelése elkészült. A Tettyén található Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara homlokzatán 2400 négyzetméteren terül el Konok Tamás Válogatott ritmusok I. című műve. A sokakat megosztó, eredetileg bőrgyárnak épült hétemeletes ingatlan mára Pécs egyik építészeti attrakciója is egyben.
Pécsen nagy hagyománya van annak, hogy műalkotások kerülnek ki az épületekre
Az 1970-es években Lantos Ferenc és a Pécsi Műhely tagjai a bonyhádi zománcgyárban készítettek olyan zománcokat, amelyek akkoriban épületdekorációként funkcionáltak. Konok Tamás műve valamennyire ehhez a pécsi hagyományhoz is illeszkedik, igaz, itt fordítva történik mindez. Hiszen egy meglévő épületre – ami sokáig monoton tömbként magasodott a város fölé – került rá egy képzőművészeti dekoráció. Konok festménye, a Válogatott ritmusok I. jól felismerhető – mondja Nagy András. Az esztéta szerint az alkotás életre kelti a merev tömböt.
– Ebben az esetben a képzőművészet egyszerűen kilép a múzeumból és belép a társadalmi térbe – mondja Nagy András.
Konok Tamás művészete az absztrakt geometriára épül.
– Ezen az épületen viszont egy másik inspiráció jelenik meg, ez pedig a kalligráfia, a keleti kalligráfiák hatottak rá. És ezen az épületen számtöredékek adják ki ezt a változatos ritmusú művet, amit az ablaksorok megtörnek. Igazából a festmény kiterül és felnagyítódig a városi térben.
Több hasonló munkám látható Svájcban és Franciaországban, és most első alkalommal Magyarországra is került közülük. Repes a lelkem a boldogságtól.
– nyilatkozta Konok Tamás 2012-ben.
Japán turisták is meglátogatták már az épületet
– Ez egy fríz sor, ami valamennyire a sorolásra és ismétlésre épül, így kitűnik ez az épület a többi közül. Ha nem is tudják beazonosítani az emberek Konok Tamás művét, mindenképp érzékelik, hogy más építészeti látvány tárul eléjük – mondta Nagy András.
– Még aki nem ismeri a háznak a múltját, jelenét és jövőjét, az is óriási élvezettel érkezik meg hozzánk. Az, hogy Európában egyedülálló, nem tudom, de Magyarországon egészen biztos, hogy nincs párja, hogy egy ekkora méretű homlokzatra felkerül egy művészeti alkotás – mondta Rabb Szabolcs, a PBKIK főtitkára.
Az üzenete nem más, hogy a kamarák célját és feladatát továbbítsa: a folyamatos kooperációt és együttműködést, ami itt az építészet és a művészet között jött létre.