Jelenleg nincs kijelölt terület a bérlők elhelyezésére, nem tisztázott, hogy a köztes időben hol, milyen feltételek mellett folytathatják tevékenységüket - írja állásfoglalásában a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara Baranya Megyei Szervezete és Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara. Szerintük a legjobb az lenne, ha a jelenlegi vásárcsarnokból az újba történne meg a költözés!
Hivatalos állásfoglalásban azt írják, hogy
- pécsi vásárcsarnok jelenlegi bérlői már korábban tájékoztatást kaptak arról, hogy Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata új vásárcsarnok építését határozta el. A város akkori tájékoztatása szerint a bérlők az új vásárcsarnok használatba vételéig a jelenlegi vásárcsarnokban folytathatják tevékenységüket.
- 2020. októberében Pécs városa a bérlőknek újabb tájékoztatást adott, amelynek értelmében a jelenlegi vásárcsarnok területét már 2021. június 30-ig el kell hagyniuk a bérlőknek, az új vásárcsarnok azonban legkorábban csak 2022. nyarán vehető használatba.
Jelenleg nincs kijelölt terület a bérlők elhelyezésére, nem tisztázott, hogy a köztes időben hol, milyen feltételek mellett folytathatják tevékenységüket – írják.
A NAK Baranya Megyei Szervezete és a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara álláspontja szerint Pécs város lakosságának és a jelenlegi bérlők valamint megyei beszállítóik érdekeit az szolgálja, ha a jelenlegi vásárcsarnokból az újba, annak használatba vételi lehetőségének időpontjában történne meg a költözés.
A fentiek szolgálják a vásárlóközönség érdekeit, biztosítva számukra a vásárlási lehetőség folyamatos fenntartását (eltekintve a költözés 30-45 napig tartó idejétől, mely lényegesen rövidebb az egy éves időtartamnál – ami az építkezés csúszása miatt több is lehet).
A bérlők érdekeit szintén ez szolgálja, mivel egy költséges költözéssel azonnal a végleges helyükre jutnak, és nem lehetetlenedik el tevékenységük folytatása, a vállalkozásuk léte, megyei beszállítóik helyzete, így több száz család megélhetése sem az egy éves köztes időszakban.
Szakmai egyeztetést sürgetnek
Nagyon fontos, hogy a probléma kapcsán a felmerülő lehetőségeket alaposan elemezve transzparens szakmai egyeztetés induljon el a felek között (bérlők és bérbeadó; város és kamarák).
Azonosított kérdések:
1. Építési projektek indításának és várható befejezésének időpontja.
2. A jelenlegi vásárcsarnok irodaházzá történő átalakításának forgatókönyve, ütemezése, a jelenlegi előkészítési státusz.
3. Új potenciális irodaház és/vagy ideiglenes vásárcsarnok helyszínek azonosítása.
4. Költözés tervezése, amely tartalmazza a bérlők beépített (hűtőkapacitások, sütők, eladótéri épített bútorzat, infrastruktúra stb) eszközeinek telepítési és logisztikai feladatait is.
5. Irodaház építéssel kapcsolatos uniós forrás feltételeinek elemzése és azt követően a fenti kérdések további elemzése. A két kamara javasolja, hogy az új vásárcsarnok bérlői körének kialakítása során az elsődleges szempont az legyen, hogy – Pécs környéki, illetve Baranya megyei termelők termékeit árusító – korábbi helyi vállalkozások kapjanak lehetőséget.
A két kamara felajánlja, hogy a fenti szempontot is alkalmazó kiválasztási rendszer kidolgozásában együttműködik Pécs MJV Önkormányzatával.