Az önkormányzat nem a csökkentett HIPA összegről küldött értesítést a pécsi vállalkozóknak, de erre felhívta a figyelmet!

Cikkünk frissítése óta eltelt 1 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Felkerült erről egy dokumentum az önkormányzat oldalára szombaton! UPDATE: Megkaptuk az önkormányzat reakcióját is.

A csökkentés ellenére a teljes iparűzési adó beszedésére készül Pécs? Körlevélben riasztott emiatt egy könyvelőiroda. Azt írják, eddig csak a pécsi önkormányzatnál tapasztalták, hogy az 50%-os kormányzati csökkentést figyelmen kívül hagyták, és a teljes HIPA előleget szeretnék beszedni, ráadásul azonnal, miközben ők mindent időben jeleztek a NAV felé, amely pedig az önkormányzatnak – írtuk meg szombaton.

A miniszterelnök tavaly december 19-én jelentette be, hogy egyebek mellett az iparűzési adóhoz is hozzányúlnak a gazdaságvédelmi akcióterv keretében. Eszerint 2021 év végéig a helyi iparűzési adó mértéke 1 százalékra, az iparűzési adó előleg pedig 50 százalékkal csökken.

A döntés ellen több ellenzéki vezetésű város – köztük Pécs – tiltakozott a karácsonyi díszkivilágítás lekapcsolásával. Ebből Pécsett komoly botrány is lett.

Lapunk küldött kérdéseket az önkormányzatnak és a NAV-nak is, hogy kiderítsük, mi történhetett.

Felkerült egy tájékoztató

Bár a kérdéseinkre nem reagált az önkormányzat, de szombaton felkerült az önkormányzat oldalára egy “Tájékoztatás az Önkormányzati Adóhatósági Főosztály által kiküldött adószámla kivonatokról” című dokumentum. Ebből kiderülhet, hogy mi történt.

Tájékoztatjuk tisztelt Adózóinkat, hogy 2021. február utolsó hetében postázzuk Pécs MJV Polgármesteri Hivatala Önkormányzati Adóhatósági Főosztálya által nyilvábntartott helyi adó kötelezettségre vonatkozó adószámla kivonatokat és az ahhoz tartozó csekkeket. Mintegy 73.000 értesítőt kapnak kézhez a magánszemélyek és egyéni vállalkozók. A gazdálkodó szervezetek (ide tartoznak az egyesületek, a társasházak, az alapítványok is) az adószámlájuk egyenlegét az E-Önkormányzat Portál-on (https://ohp-20.asp.lgov.hu) tekinthetik meg, nekik értesítőt nem küldünk” – írja az önkormányzat, majd később a lényegről is szó esik.

A 2021. évet érintő további változás, hogy a 639/2020. (XII. 22.) Korm. rendelet értelmében a mikro-, kis- és középvállalkozónak minősülő adózók 2021. évben esedékes helyi iparűzési adóelőlege – NAV rendszerén keresztül, 2021. február 25-éig beküldött nyilatkozatuk alapján – 50%-ra csökken, a 2021. évi helyi iparűzési adó mértéke ugyanezen adózói kör részére 1%.

A nyilatkozatot benyújtó helyi iparűzési adóalanyok esetében a megküldött adószámla kivonaton az adóelőleg csökkentése nem látható még,

így mindenképpen szükséges a helyi iparűzési adó befizetése előtt az adóegyenleg E-Önkormányzat Portálon történő lekérdezése”- derül ki a szövegből.

A szöveg kattintásra nagyobb lesz!

Tehát úgy néz ki, hogy

az önkormányzat tényleg azt közölte, hogy hiába jogosult az adott pécsi vállalkozás a HIPA csökkentésre, ezt hiába jelezték a NAV-nak is, mégis a teljes összegről küldtek értesítőt!

Hogy ez mennyire szokásos eljárás, avagy szokatlan, arra hétfőn tudunk választ adni. Utánajárunk ennek is.

A szövegből kiderül az is, hogy “az önkormányzati adóhatóságnál KATA szerint adózók adószámla kivonatán viszont már az 1%-os adómértékkel megállapított adó szerepel, ez az adózói kör megfelelő összegű csekket kap a helyi iparűzési adó befizetéséhez“.

Számíthat kompenzációra Pécs a kormánytól, de…

Az iparűzési adó hazai csökkentését az Európai Bizottság is jogszerűnek találta, a magyar Kereskedelmi és Iparkamara pedig üdvözölte (az ötlet is onnan jött).

A HIPA csökkentése komoly terhet ró az önkormányzatokra, ezért a miniszterelnök közölte, a települések kompenzációra számíthatnak. Hogy ez hol tart Pécs esetében, arról EBBEN a cikkünkben számoltunk be részletesen pénteken.

UPDATE (17:57): Reagált az önkormányzat kérdéseinkre

Az önkormányzati adóhatóság a hatályos jogszabályokat betartva előzetesen tájékoztatta az adózókat a helyi adóelőlegek befizetésének rendjéről – közölte a pécsi önkormányzat. Erről közleményt is kiadtak pénteken; a szöveg ugyanaz volt, mint ami az önkormányzat honlapján szombaton megjelent, és amelyet cikkünkben is bemutattunk.

A helyi iparűzési adó tekintetében az idei speciális év, hiszen a kormány rendelete az adóelőleg-fizetésre vonatkozóan új szabályokat állapított meg. Ez alapján a mikro-, kis- és középvállalkozások február 25-ig a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) felé nyújthattak be nyilatkozatot arról, hogy adóelőlegük befizetésekor a kormányrendelet által biztosított 50%-os kedvezményt kérik. A nyilatkozatokat a NAV folyamatosan adja át az önkormányzati adóhatóság részére, az érintett adózói körről azonban az önkormányzatnál még a mai napon sem áll rendelkezésre végleges és teljes adatbázis

– emelte ki az önkormányzat.

Tekintettel arra, hogy a nyilatkozat benyújtásának határideje nagyon közel esett az első félévben esedékes helyi iparűzési adóelőleg befizetésének határidejéhez, az adóiroda a megszokott időzítés szerint, február utolsó napjaiban a rendelkezésre álló adatok alapján (azaz a nyilatkozatok tartalmát még nem ismerve) küldte ki az egyenlegközlő értesítést és a csekket – írták.

“Fontos kiemelni, hogy levelünkben minden egyéni vállalkozó figyelmét felhívtuk, hogy ha beadta a nyilatkozatot, akkor a helyi iparűzési adóelőleg fizetési kötelezettségéről a fizetés előtt az “Adóegyenleg” lekérdezésével tájékozódjon az E-Önkormányzat Portálon. A befizetési határidő minden esetben március 16-a.

Tehát: az önkormányzat a rendelkezésére álló – a NAV-felé tett nyilatkozatokat még nem tartalmazó – adatok alapján- időben- értesítette az egyéni vállalkozókat, akiknek viszont a NAV felé tett nyilatkozatuk alapján kell az adóelőleg-befizetésüket teljesíteniük. Ha nyilatkoztak, akkor az értesítésben szereplő összeg felét, ha nem nyilatkoztak, akkor a teljes összeget”

– magyarázták.

“A helyi iparűzési adóelőleg befizetésére vonatkozó szabályok idén eltérnek a megszokottól, ez nemcsak a NAV-ot és az önkormányzati adóhatóságokat állítja nehéz feladat elé, hanem a könyvelőirodákat és az adózókat is. Megértjük, hogy sokan bizonytalanok az új szabályokkal kapcsolatban, ezért azt javasoljuk, hogy a pécsi adózók kérdéseikkel forduljanak közvetlenül az önkormányzat Adóirodájához – emelték ki.

Az ügyfélfogadás a járványügyi veszélyhelyzet miatt hétfőn 13 és 17 óra, szerdán 8 és 17 óra között tart nyitva. A telefonos ügyfélszolgálat márciusban hétfőtől csütörtökig 8 és 16 óra, pénteken 8 és 13 óra között az 514-780 telefonszámon érhető el.

Hirdetés
Előző sztori

Élvezzük a 10 fokot, mert jön a sarkvidéki hideg!

Következő sztori

Elúszni látszik az idei POSZT is, de akár végleg elbukhatja Pécs a színházi fesztivált!

Pécs Aktuál rádió
PécsFM rádió
I Love Pécs rádió
Rádió 1