Szó szerint megegyező kommentek bukkannak fel a legkülönbözőbb Facebook-posztok sokasága alatt, így olyan felhasználókhoz is eljut a Kreml dezinformációja, akiknek soha nem jutna eszébe a háborúról bármit is elolvasni. Ez a több műszakban kopi-pésztelő trollok munkájának az eredménye - állapította meg a Political Capital kutatása. A friss kutatás Németországban, Olaszországban, Romániában és Magyarországon azonosította a háború legitimációját szolgáló, ún. „repetitív kommentek” által megvalósított online inautentikus viselkedési mintázatokat és koordinált kommunikációs stratégiákat.
A kutatás az úgynevezett repetitív kommenteket azonosította a Facebook kommentszekcióiban. A nem valódi viselkedést olyan kommunikációs magatartásként definiálták, amelynek során valódi felhasználók online profilok alkalmazásával igyekeztek provokálni, zavart kelteni. A kutatók 2022. február 25. és július 31. között vizsgálták a Facebookon megjelenő hozzászólásokat. Ezután programozott szövegbányászati eszközökkel azonosították a repetitív kommenteket, azaz a legalább öt szó hosszúságú, legalább kétszázszor ismétlődő szövegrészeket.
A vizsgálat kiderítette, hogy az oroszbarát trollok folyamatosan ugyanazt a 3-4 narratívát terjesztették a háború igazolásához, amelyek elsősorban február 24. és 28. között (a háború első napjaiban) terjedtek a legintenzívebben.
A háborút négy fő narratíva igazolta, ezek szerint
(1) „Ukrajna mint állam nem létezik”,
(2) „Ukrajna genocídiumot követett el” az ukrajnai kisebbségek ellen,
(3) „Ukrajnát egy színtársulat vezeti”,
(4) „a NATO egy katonai bázist akart létrehozni a Fekete-tengerhez közel”.
A magyarországi inautentikus online viselkedésről megállapítható volt, hogy
a narratívák többsége nem Magyarországról ered. A két legelterjedtebb narratíva („Ukrajna nem létezik”, „ukrán színtársulat”) külföldi befolyásolási kampányokhoz kapcsolódott, illetve az egyik narratíva eredete egy oroszbarát ukrán oligarcha egyik szervezetéhez köthető.
A magyar médiatérre leginkább jellemző, a „genocídiumról” szóló narratíva ezen felül egyértelműen egy oroszországi dezinformációs kampányt adoptált a magyar médiatérre. A magyarországi inautentikus üzenetek terjesztésében pedig egyaránt szerepet játszanak mind oroszbarát oldalak, személyek, mind hamis vagy feltört profilokból álló trollok.
A Political Capital kutatásának összefoglalója IDE kattintva olvasható teljes egészében.