Franciaországban a közeljövőben rendeletekkel kötelezik a légkondicionált üzleteket arra, hogy tartsák becsukva ajtóikat, és csökkentsék a világító reklámokat az energiatakarékosság érdekében – közölte a francia energiaügyi miniszter.
Agnés Pannier-Runacher a Journal du Dimanche című francia vasárnapi lapban megjelent interjúban elmondta, a következő napokban két rendeletet fog kiadni: az első a városok méretétől függetlenül általánossá teszi a fényreklámok tilalmát hajnali 1 és 6 óra között, kivéve a repülőtereket és a pályaudvarokat. A második pedig megtiltja majd, hogy az üzletek ajtaja nyitva legyen, amíg a légkondicionáló és a fűtés működik – tette hozzá a tárcavezető.
Kifejtette, hogy
„az ajtók nyitva hagyása húsz százalékkal több energiafogyasztást jelent, és (…) ez abszurd”
– vélekedett.
Július közepén, amikor Franciaországban rendkívüli hőhullám alakult ki, több városban, például Lyonban, Besanconban és Párizsban is az önkormányzatok elrendelték, hogy a légkondicionált üzletek bírság terhe mellett csukják be bejárataikat.
A kormány azt tervezi, hogy ezt a tilalmat kiterjeszti az egész országra. Akár 750 eurós (nagyjából 300 ezer forintos) bírságra is számíthat, aki nem tartja be a rendelkezést, de kezdetben inkább a boltosok tájékoztatására összpontosítanak majd a hatóságok.
A fényreklámokra vonatkozó jelenlegi szabályozás különbséget tesz a 800 ezernél több vagy kevesebb lakosú városok között: Franciaországban a 800 ezernél kevesebb lakosú városokban hajnali 1 és 6 óra között tilos a fényreklám bekapcsolása. A nagyobb lakosságú településeken jelenleg a helyi reklámszabályozás az irányadó.
A hatályos törvény már most is előírja, hogy
a kivilágított cégtáblákat és a kirakatok fényeit éjjel 1 órától ki kell kapcsolni.
Németországban eközben népfelkeléstől tart a külügyminiszter az energiaárak miatt.