Amint azt a Pécs Aktuál megírta, az évadzárón jelentette be Kaposvár polgármestere, hogy "ha sikerül Vidnyánszky vezérigazgató úrral megegyeznie, akkor Kaposváron lesz az Országos Színházi Találkozó". Úgy néz ki, sikerült a megegyezés, de ha minden igaz: Pécs sem marad ki a színházi seregszemlével tarkított fesztiválból.
A Pécsi Országos Színházi Találkozót 2006-ban tartották meg először Pécsett, a színházi világ és a pécsiek legnagyobb örömére; a fesztivál pedig az évek alatt hozzánőtt a városhoz – noha eredetileg vándorfesztiválként indult az egész. Utoljára 2019-ben volt POSZT, és bár a járvány alatt is rendeztek az országban színházi fesztiválokat és találkozókat, Pécsett nem sikerült megrendezni a találkozót. Rendkívüli bénázás jellemezte a szervezést, de felmerült az is, hogy talán szándékosan szeretnék halálra ítélni, és kivéreztetni a fesztivált Pécsen.
Azt sejteni lehetett az új városvezetés érkezésével, hogy nem a kultúra lesz a kedvencük, számos jel utalt erre, de hogy a POSZT sem marad meg, arra senki nem gondolt a színházat és kultúrát kedvelő pécsiek közül. Végül 2021-re már egészen egyértelmű lett, hogy elúszik a Színházi Találkozó, az önkormányzat feljelentette a szervező cég vezetését (alaptalanul, derült ki később); majd kettős ügyvezetéssel is próbálkoztak fölöslegesen; támogatói pénzeket buktak el, és amit ígértek, azt pedig nem tették bele, és megszüntették a fesztivált szervező kft.-t. Ezekben az időkben még Jordán Tamás, a POSZT apukája is kritizálta a sorozatos bénázások miatt a városvezetést.
Amint azt a Pécs Aktuál nyár elején megírta, az évadzárón jelentette be Kaposvár polgármestere, hogy „ha sikerül Vidnyánszky vezérigazgató úrral megegyeznie, akkor Kaposváron lesz az Országos Színházi Találkozó„. Úgy néz ki, sikerült a megegyezés, de ha minden igaz: Pécs sem marad ki a színházi seregszemlével tarkított fesztiválból.
A Pécs Aktuál az elmúlt hetekben több háttérbeszélgetést is szervezett a témában, ugyanis úgy hallottuk, életre kelhet a Pécsi Országos Színházi Találkozó. Végül kihasználtuk az Országos Színházi Évad ünnepélyes megnyitóját és konferenciáját, amelyet Kaposvár rendezhetett meg pénteken, vagyis minden olyan országos – és pécsi – kulturális főszereplő egy helyen volt, akinek tudomása lehet a POSZT jövőjéről.
Lemondtak a POSZT-ról Pécsen
Az egyik panelbeszélgetésen, ahol a színházi fesztiválok melletti érvelés volt a fő téma, érdekes kijelentések hangzottak el a POSZT-ról is, amit Kaposváron már csak mint Országos Színház Találkozót emlegettek, elhagyva belőle a Pécs szót.
Pataki András, az idén év elején hirtelen és furán lemondott helyettes kulturális államtitkár azt mondta ezen a beszélgetésen, hogy többször is egyeztetett korábban a pécsi városvezetéssel a POSZT folytatásáról, de világosan közölte vele a polgármester, hogy erre nem tudnak pénzt kiszorítani, kvázi lemondva ezzel a fesztiválról.
Akadt, aki megvédte
Dr. Fülöp Péter, aki ugyan pécsi, és jogász-közgazdász, de jelenleg a Kaposvári Csiky Gergely Színház vezetője, a PTE kulturális főtanácsadója, és nem mellesleg szintén helyettes kulturális államtitkár volt 2018-2022 között, megvédte viszont a POSZT-ot a szakmai beszélgetésen. Szerinte a mindenkori pécsi városvezetésnek sosem lenne szabad feladni a reményt, és minden követ meg kellene mozgatniuk, hogy Pécs újból POSZT-ot rendezhessen.
Lapunk a fórum után külön is rákérdezett Fülöpnél a témára, voltak ugyanis olyan információink, amelyek nem kerültek szóba a szakmai panelbeszélgetésen, de fontosak a fesztivál jövőjének szempontjából.
Csak Péccsel
– Pécsiként, lokálpatriótaként, és a színművészetet kedvelőként egyaránt kijelenthetem: Pécs nélkül nem lehet POSZT, vagyis nem lehet Országos Színházi Találkozó. Ugyanakkor azt is gondolom, hogy egy ilyen fesztivált egyetlen város sem sajátíthat ki, mert a kultúra mindenkié, a színház varázslatos világát pedig minél több magyarnak, idősnek és fiatalnak látnia és éreznie kell testközelből. Ezért egy
olyan megoldást támogatok a magam részéről, amely átalakítja a régi rendszert, és kitágítja a fesztivál határait és lehetőségeit is. Pécsnek pedig ebben a munkában állandó szerepet kellene játszania
– magyarázta Fülöp Péter, aki az Országos Színházi Találkozó egyik főszervezője lehet majd.
Rákérdeztünk arra is, hogy mit gondol a Színházi Találkozó „vándorfesztivállá” visszaalakításáról, ugyanis vannak olyan információk, amelyek szerint van ilyen terv is: évről-évre más-más város lenne az esemény házigazdája. Fülöp Péter azt mondta, egy fesztivál akkor tud gyökeret verni, és igazán sikeres lenni, ha van otthona. A POSZT-nak pedig Pécs az otthona.
Rossz döntések és kiüresedés
– Számos egyeztetés kell ahhoz, hogy az Országos Színházi Találkozó újra életre keljen úgy, ahogy azt a pécsiek – és a színházszakma – is szerették. Azt viszont le tudom szögezni, hogy rajtam nem fog múlni – tette hozzá Fülöp Péter. – Az igazsághoz tartozik azonban az is, hogy
a POSZT-al nagyon mostohán bántak 2019 után a város új vezetői; ugyanakkor az is tény, hogy sajnos hoztak igen rossz döntéseket a fesztivál szervezői, cégvezetője 2019 előtt is, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy egyre inkább kiüresedni látszott a POSZT a városban, és a szakmában is.
Ilyen rossz döntésnek tartom például, hogy elhervadtak az OFF, vagyis a korábban rendkívül színes és erős kísérőprogramok, és az sem volt szerencsés, hogy jelentősen meghúzták a vendégek, társulatok szállás-támogatását. Pécs tehát akkoriban nem mutatta a legjobb házigazda arcát, aminek meg is lettek a következményei: nem maradtak a városban a színészek, rendezők, hanem hazamentek.
Jó hír a közönségnek – Motiváló nehézség a szakmának
Fülöp szerint érdemes tanulni a hibákból, a POSZT köré pedig igen komoly szakmai és (kultúr)politikai összefogást kell teremteni újra, csak így van értelme, és csak így van jövője is a fesztiválnak.
A szakember hangsúlyozta, a világ jelentősen megváltozott 2006 óta, a hazai kulturális szektor brutálisan kitágult, megnőtt és színes lett; több ezer közművelődési – köztük színházi – társulat működik az országban; rengeteg, világszinten is látszó színházi fesztivál van Magyarországon (mint például a Nemzetközi Színházi Olimpia, amelynek Magyarország adott otthont júliusig), a verseny tehát jelentős – ami azonban a közönségnek igencsak jó hír, hiszen bőven van miből választani. Ebből a nagyon színes és minőségi kulturális kavalkádból viszont csak akkor tud kitűnni egy-egy fesztivál, és erőre kapni, ha az minimum tartani tudja a színvonalat, de leginkább képes túlszárnyalni a „konkurenciát”. A (P)OSZT-nak ezt kell majd tennie.
400 milliárdos megszorítás jön a kultúra finanszírozásában Az országos évadnyitón ott volt és igen részletes - mondhatni: száraz - számokkal teli prezentációt is tartott a jelenlegi, egyébként Hoppál Pétert váltó kulturális államtitkár, Závogyán Magdolna. A közel 50 perces, kötetlen hangvételű előadásában nem titkola el az államtitkár, hogy a válság miatt a korábbi évekhez képest a 2024-es költségvetésben - az idei 230-as megszorítás után - jövőre már 400 milliárd forinttal kevesebb jut majd kultúrára. Azaz, jelentősen át fog alakulni a kultúra állami finanszírozása, és különösen felértékelődik majd a civil mecenatúra, illetve azoknak a kulturális műhelyeknek, programoknak a szerepe, amelyek mérhető pozitív társadalmi hatásokat generálnak.